Vindere af mad+medier-prisen 2014

Aarets_vindere_mad+medier-prisen 2014.skovdal_StineChristiansen02

mad+medier-prisen blev uddelt til vindere i 16 kategorier ved fredagens prisfest hos Bojesen i Operaen. Se alle vinderne og juryernes vindermotivationer. (Foto: Stine Christiansen/Skovdal.dk)

Scroll, eller klik på en priskategori for at se vinderen.

Akademisk madformidling
Bøger om mad
Kritisk madjournalistik
Madanmeldelse
Madblogging
Mademballage
Madevent
Madfotografi
Madgrafik
Madkommunikation for virksomheder og organisationer
Mad på film og tv
Mad på sociale medier
Opskriftsudvikling
Redaktion
Årets initiativ
Æresprisen


Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Akademisk Madformidling.Katrine Klinken modtager for vinder Else-Marie Boyhus. Foto. Stine Christiansen. Skovdal.dk
Katrine Klinken modtog prisen for akademisk madformidling på vegne af Else-Marie Boyhus

Akademisk madformidling

Nominerede i kategorien Akademisk madformidling

  • Bi Skaarup (1952-2014)
  • Mette Frisk, Christian Bitz og Stine Skriver for Bitz & Frisk
  • Else-Marie Boyhus
  • Arne Astrup, Jacob Søby Bang og Kristian Levring Madsen på vegne af Opus og projektpartnerne Københavns Universitet, DTU, Aarhus Universitet, Meyers Madhus og Strategize


Vinder af mad+medier-prisen 2014 Akademisk madformidling
Else-Marie Boyhus, forsker og historiker, for Historisk kogebog – Kogekunst i Danmark 1616-1910

Vindermotivation
Else-Marie Boyhus vinder mad+medier prisen 2014 i kategorien Akademisk Madformidling for sin livslange indsats med akademisk og folkelig madformidling og for klare og velskrevne bøger om madhistorie, specielt om den dagligdags mad hos den almindelige befolkning. I 2013 er det eksemplificeret ved den ekstremt velskrevne bog ”Historisk kogebog – Kogekunst i Danmark 1616-1910”.

Hun er ypperlig eksponent for den gedigne akademiske madformidling, der hviler på et solidt videnskabeligt grundlag og samtidigt har adresse til den generelt interesserede, som fanges ind med en velskreven og mundret fortælling, der med sit udgangspunkt i almindelige folks dagligdag forekommer vedkommende på tværs af historiens spand.

Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Bøger om mad. Paul Cunningham. Foto. Stine Christiansen. Skovdal.dk
Bøger om mad

Nominerede i kategorien Bøger om mad

  • Paul Cunningham for Paul Cunningham Privat
  • Nikolaj Kirk for Beretninger fra fremmede køkkener
  • Timm Vladimir for Timm Vladimirs Køkken
  • Louisa Lorang for Vild med mad
  • René Redzepi for A work in progress
  • Christine Bille Nielsen og Trine Krebs for Vildt


Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Bøger om mad
Paul Cunningham, kok og kogebogsforfatter, for Privat

Vindermotivation
Med denne udgivelse har vi et rigtig stærkt koncept fra en af Danmarks allerbedste kokke: Han lader læseren komme fra kokkens verden og helt ind i privaten – fra Cunningham og helt ind på livet af Paul. At bogen hedder Privat viser også en ny side af Cunningham – kokken, der har flyttet sig fra at være urban Tivoli-kok til virkelig at tage køkkenhaven og årstiderne og naturen til sig i Vestjylland. Bogen favner både den britiske baggrund og de nye indtryk fra Henne Kirkeby og samler dem i et stærkt personligt udtryk.

Bogen er smukt redigeret og lige til at gå ombord i derhjemme, hvor alle opskrifterne uden videre kan omsættes i store succeser. Værket emmer af personality og originalitet og er på flere måder enestående i årets høst. Teksten er nær, vedkommende, sanselig og intuitiv. Og de samme kvaliteter fortsætter ud i grafikken, de spillevede fotografier og ikke mindst de mange smukke håndtegnede skitser og forstudier. ”Privat” vinder mad+medier-prisen som bedste madbog 2014 med total enstemmighed i juryen.

Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Kritisk Madjournalistik. Christian Bitz, Stine Skriver, Mette Frisk. Foto. Stine Christiansen. Skovdal.dk
Kritisk madjournalistik – uddelt i samarbejde med Unilever Food Solutions

Nominerede i kategorien Kritisk Madjournalistik

  • Michael Linnet
  • Mogens Bisgaard
  • Kjeld Hansen
  • Thomas Hoffmann
  • Mette Frisk, Christian Bitz & Stine Skriver for Bitz & Frisk


Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien kritisk madjournalistik
Christian Bitz, foredragsholder, forfatter, forskningschef og TV-vært, Mette Frisk, journalist, TV- og radio-vært hos DR, og Stine Skriver, journalist, producer og redaktør hos DR, for Bitz & Frisk

Vindermotivation
Christian Bitz og Mette Frisk og holdet bag programmet Bitz og Frisk har igennem snart ét år seriøst og systematisk kigget på de store emner inden for madverdenen.

De har set på bæredygtigheden af stenbiderrogn og laks og på de enorme mængder af emballage, industrien bruger. De har undersøgt om de syltede agurker fra Samsø stammer fra samsø, og hvorfor der egentlig er maltodextrin og gærekstrakt i købesovsen fra Knorr – og de har set på hvorfor vi sender tusindvis af små kalve ud af landet til en ikke alt for rar skæbne. De to værter har samtidig gjort noget, der er for sjældent i madjournalistikken: Nemlig taget ud og set tingene med egne øjne, mærket tingene mellem hænderne, rørt i købesovsen, stået der, når hesten blev aflivet, og de er gået til deres emner med nysgerrige øjne og et smittende humør.

Bevares, de har også mødt kritik, især når Christian Bitz når til en – i nogles øjne – lidt friskfyragtig konklusion om, at man skal vælte sig i Kærgaarden! Men det viser også, at de bestemt ikke er håndsky og ligger under for den politiske korrekthed på fødevareparnasset.

Så stort tillykke til Christian Bitz, Mette Frisk og deres redaktør Stine Skriver for i høj grad at have givet fødevarejournalistikken en gevaldig saltvandsindsprøjtning!

Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Madanmeldelse. Joakim Grundahl. Foto. Stine Christiansen. Skovdal.dk
Madanmeldelse

Nominerede i kategorien Madanmeldelse

  • Joakim Grundahl. For sin anmeldelse af Krogs Fiskerestaurant i Politiken 6. december 2013.
  • Søren Frank. Nomineres for sin anmeldelse af PatéPaté i Berlingske Tidende 21. marts 2013.
  • Lars Bjerregaard for sin anmeldelse af Skovshoved Hotel i Information d. 1. juni 2013.


Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Madanmeldelse
Joakim Grundahl, journalist på Politiken, for sin anmeldelse af Krogs Fiskerestaurant i Politiken 6. december 2013

Vindermotivation
Joakim Grundahl går til stoffet som den musikforstandige aalborgenser han er. Rock’n roll, new journalism, spidende, vidende, velskrivende og alligevel lurer der underneden en appetitlig ydmyghed. Ydmyghed overfor stoffet, som skal tages så alvorligt at kokken og restauratøren ikke kan angribe anmelderen for overfladiskhed og ydmyghed overfor læseren, der aldrig bliver hægtet af i faglighedsridt eller svulstig mig-mig-mig-stil.

I anmeldelsen af Krogs Fiskerestaurant fra 6. december forenes Grundahls rammende pen i en sætning som ”den eksklusive atmosfære var alligevel punkteret…” med allegorisk swung som i ”…en ringmur af pommes duchesse” og endda aktuel stilkritik som i ”Konservatismen er ikke et onde i udgangspunktet. Men den er i krise. Også her hos Krogs, hvor man vakler mellem klassik og retningsløs nytænkning”. Sådan skal tidssvarende madkritik formuleres!


Madblogging – uddelt i samarbejde med H.W. Larsen

Nominerede i kategorien Madblogging

  • Lone Landmand og Søren Sørøver for Beretninger fra et autentisk landbrug
  • Thomas Jaime Alcayaga for MadetMere
  • Jane Faeber for Madbanditten
  • Anders Damm Christensen, Brian Lambæk, Klaus Kjeldsen og Mads Schytte for Gastromand
  • Linn Katarina Grubbström for Frk. Kræsen


Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Madblogging
Anders Damm Christensen, Brian Lambæk, Klaus Kjeldsen og Mads Schytte for Gastromand

Vindermotivation
Gastromand løfter niveauet for madblogs i Danmark. Fra bredden af opskrifter, til anmeldelser og til den generelle formidling af deres stof har Gastromand vist, at less ikke nødvendigvis er more – hverken i stofmængde eller antal bidragydere – og det til en grad, så Gastromand for selv det trænede øje tager sig ud som et veritabelt madbloggens svar på Huffington Post.

Gastromand er i en klasse som – stadig – ingen andre kommer i nærheden af. Det er med stor fornøjelse, at juryen har vurderet, at Gastromand skal have mad+medier-prisen, simpelthen for at være Danmarks ultimativt bedste madblog i 2014.

Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Mademballage. Chocolate and love. Stine Christiansen. Skovdal.dk.jpg
Mademballage – uddelt i samarbejde med Just Eat

Nominerede i kategorien Mademballage

  • Birgitte Hovmand og Richard O’Connor for Chocolate and Love
  • Betina Kühn for Skagenfood
  • Stine Friese for NUTE


Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Mademballage
Birgitte Hovmand og Richard O’Connor for Chocolate and Love

Vindermotivation
Chocolate and Love formidler en overbevisende produkthistorie, og de håndmalede illustrationer med det eksotiske farvevalg er med til at give emballagen smag allerede inden den er åbnet.

Der er fine referencer til kakaobønnens oprindelse, og emballagen til Chocolate and Love kan både skabe opmærksomhed og overbevise om etisk produktion.

Æstetik, etik og emballagedesign flyder sammen på smukkeste vis og gør Chocolate and Love til en naturlig vinder af mad+medier-prisen 2014.

Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Madevent. Ayo Rossing for KBH Madhus. Foto. Stine Christiansen. Skovdal.dk
Madevent

Nominerede i kategorien Madevent

  • Louise Walther for Smagens Time
  • Trine Krebs for Planteriget på Food Festival
  • Nikolaj Danielsen og Elisabeth Skylare for Soundbites
  • Ayo Rossing fra Københavns Madhus for Økoløft


Vinder af mad+medier-prisen 2014 er i kategorien madevent
Ayo Rossing, kursusleder hos Københavns Madhus, for udstillingen ØKOLØFT 75% – Mennesker bag tallerkenen

Vindermotivation
Ayo og Københavns Madhus har med udstillingen Økoløft 75%’s imponerende visuelle virkemidler stimuleret samtalen og forståelsen af et fag, af en metode og af en kamp for god, velsmagende og smuk offentlig mad. Stolthed og selvværd lyser ud af de madfaglige mennesker på alle fotos.

Vi tror på, at udstillingen bringer en enorm menneskelig og social effekt for de fagpersoner, som kæmper for dejlig mad, hver dag. Udstillingen har en høj æstetisk værdi. Den er enkel, smuk og nem at afkode. Den understøtter en vigtig bevægelse i samfundet – nedefra og op. Modigt og fyldt med kant udfordrer Københavns Madhus formatet på en madevent. Flot!


Madmedierprisen2014177
Signe Wenneberg modtog prisen for madfotografi på vegne af Ditte Isager

Madfotografi – uddelt i samarbejde med Skovdal.dk

Nominerede i kategorien Madfotografi

  • Anders Schønnemann
  • Sarah Coghill
  • Ditte Isager


Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Madfotografi
Ditte Isager, fotograf, for bogprojektet It’s All Good

Vindermotivation
Ditte har fantastisk fornemmelse for struktur, materialer og naturligt lys, og hendes billeder virker altid uopstillede og realistiske; som en film, man blot har sat på pause et øjeblik.

Ditte rammer tiden med sit feminine og poetiske udtryk, der altid formår at give billederne en historie at fortælle. Rent teknisk rammer Ditte altid  et højt niveau, og hun forstår at bruge de forskellige virkemidler til fulde.

Ditte formår at skabe et univers, der er lykkes med at være både stilistisk og tilfældigt og klassisk, men alligevel moderne. Stort tillykke til Ditte Isager.

Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Madgrafik. Fie Fraenkel. Foto. Stine Christiansen. Skovdal.dk
Madgrafik

Nominerede i kategorien Madgrafik

  • Fie Fraenkel for The Urban Huntsman
  • Søren Varming for Paul Cunningham Privat


Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Madgrafik
Fie Fraenkel, grafiker, for The Urban Huntsman

Vindermotivation
Når man får The Urban Huntsman i hånden, er man godt klar over, det ikke er en almindelig kogebog, man sidder med. Alene dens valg af forsidebillede portrætterende et dyrehjerte, der på én og samme tid er frastødende og smukt, giver mere en fornemmelse af en coffee table book med fotografier end en regulær kogebog med anvendelige opskrifter. Og det er den følelse man bliver ved med at have i takt med at siderne vendes. Det ene smukke billede afløser det andet, og man lulles ind i en stemning af storslået natur, maskulinitet og jagt.

Det er et tema, der er meget oppe i tiden med et program som som Nak og Æd og jagttegn på tilbud på Downtown, så bogens berettigelse er krystal klar, men samtidig angriber den emnet fra en ny vinkel med æstetik og sanselighed i højsædet. Den er skåret ind til benet – ligesom opskrifterne – uden unødige dikkedarer.

Bogen er opstået med den indsigt for øje, at vi køber kogebøger som aldrig før – for at kigge dem igennem om aftenen, inden vi skal sove, og derefter lave spaghetti med kødsovs aftenen efter. Vi drømmer om måltiderne, vi skal lave, og den oplevelse er måske i virkeligheden kogebogens fornemmeste opgave? I så fald er vi solgt. Også selvom det er svært for trætte øjne at læse opskrifterne, fordi teksten måske er en anelse lille, men det er sekundært, for det er drømmen, vi køber.

The Urban Huntsman er en interessant fusion mellem en kogebog og en coffee table book. Det skal dog understreges, at det ikke kun er for de flotte billeder, The Urban Huntsman vinder. Som grafiker er det ens fornemmeste opgave at layoute, så historien bliver fortalt – og aldrig bliver kedelig. Billederne får lov til at fylde, så man kan opsluges, men bogen er også fyldt med smukke grafiske detaljer, som f.eks. præg på forsiden og forskellige rammer og ikoner bogen igennem. Faktisk er ikke to opslag bygget ens op – og det formås uden at virke rodet men i stedet krydre læseoplevelsen. Den er ganske enkelt vellykket. Det er en bog, man er stolt af at have liggende på sofabordet.

Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Madkommunikation for virksomheder og organisationer.Pia Rasmussen fra KBH Madhus. Foto. Stine Christiansen. Skovdal.dk
Madkommunikation for virksomheder og organisationer

Nomineret i kategorien Madkommunikation for virksomheder og organisationer

  • Gaute Parbo Niemann og Lærke Hobolt Larsen fra Essencius for Bærfolket
  • Kim Escherich for MadMarked
  • Pia Rasmussen for Jumpfood


Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Madkommunikation for virksomheder og organisationer
Pia Haaning Rasmussen, projektleder hos Københavns Madhus, for Jumpfood

Vindermotivation
Projektet Jumpfood, et samarbejde mellem DGI, Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hal-inspektør-foreningen og Københavns Madhus, der skal få sundere mad ind i vores idrætshaller, er nytænkende, professionelt eksekveret og et godt eksempel på original madkommunikation.

”Sund mad skal friste – ikke frelse”. Det er godt tænkt ”bon mot” og helt sikkert den rigtige vej frem, hvis vi skal have børn og unge til at spise sundere mad

Jumpfood tager alle platforme effektivt i brug, og projektet bidrager til en ny madbevidsthed og bedre madkultur hos en vigtig og vanskelig målgruppe. Fra formål til strategi og eksekvering er Jumpfood et eksempelk på forbilledlig madkommunikation. Juryen håber, og tror, at det virker!

Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Mad på film og tv. Redane. Foto. Stine Christiansen. Skovdal.dk
Mad på film og tv

Nominerede i kategorien Mad på film

  • Kent Nikolajsen, Metronome Productions, for Cecilie og Madklubben
  • Mette Frisk, Christian Bitz og Stine Skriver for Bitz & Frisk
  • Charles Bessard, Dominic Balmforth og Andreas M. Dalsgaard, instruktører og konceptudviklere for ReDane


Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Mad på film og tv
Charles Bessard, Dominic Balmforth og Andreas M. Dalsgaard, instruktører og konceptudviklere for ReDane

Vindermotivation
Redane – et nyt landskab? Det er med en hårfin balance mellem æstetisk smukke totaler, der fanger fødevareindustriens samlebåndsmentalitet til lyden af tik-tak og den helt nære og personlige fortælling, at filmen på debatskabende vis sætter spørgsmålstegn ved det danske landbrugs vilkår de sidste 50 år.

Filmens kvalitet ligger som sådan ikke i de landskabslignende billeder af bloddryppende svin eller discountskilte med teksten ´Mæt for en mønt`. Men i den måde, at billederne, lydsiden og den narrative komposition på provokerende vis pirrer den audiovisuelle oplevelse for i samme moment at efterlade seeren med flere spørgsmål end svar.

Løsningen er lige for. Hellere mangfoldighed fremfor masseproduktion. Umiddelbart kan man tænke, at det er en romantisk idé. Men som filmen undersøger, er der måske tale om et realistisk landskab. Måske endda, et helt nyt landskab. Og på den vis formår filmen at løfte temaet fra en audiovisuel oplevelse til en aktuel og relevant debat, der efterlod juryen sultne på at se, høre og vide mere. Sådan skal det gøres.

Madmedierprisen2014192

Mad på sociale medier

Nominerede i kategorien Mad på sociale medier

  • Mette Løvbom for Salat Tøsen
  • Malou Rotvel Pagh for Klidfaster 5:2
  • Claus Pilgaard for Chili Klaus
  • Linn Katarina Grubbström for Frk. Kræsen


Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Mad på sociale medier
Claus Pilgaard, entertainer og internetfænomen, for Chili Klaus

Vindermotivation

Man får altså ikke 1 million besøg på sin YouTube-video, bare fordi man sætter sig ved siden af en TV-kendis. Claus Pilgaard har med sig selv som Chili Klaus skabt en figur og en kommunikation, der gav danskerne tårer i øjnene i 2013. Danskerne græd nemlig af grin, da de så Chili Klaus og hans gæster prøvesmage chilier for rullende kamera. Og de græd som reaktion, da de selv satte tænderne i disse frugter fra Natskyggefamilien.

Claus Pilgaard har valgt en smal niche. En enkelt… men helt afsindig stærk råvare – og han formåede at få både chilien og sit eget navn på danskernes læber i 2013 i så ekstrem en grad, at man bestemt kan kalde Chili Klaus et YouTube-fænomen. Chili Klaus blev ikke kun talt om i alle landets kantiner og hjemmekøkkener, men også i pressen.

Selvom hele 14.000 abonnerer på Chili Klaus’ YouTube kanal, har hans succes ikke kun fundet sted der. På Facebook har han 184.000 følgere, og han beviser gennem sin dialog med sine fans, hvordan det hele ikke bare er et stunt for underholdningens skyld – men en kæmpe stor passion for chilien, hvilket har smittet danskerne, så de selv eksperimenterer mere med chilien i deres madlavning. Eller… dyster med vennerne om, hvem der kan spise den stærkeste.

Så selvom der er rigtig rigtig mange, der kommunikerer mad på sociale medier som Instagram, Facebook, YouTube og Twitter… så er der kun én Chili Klaus! Vi glæder os til fortsat af følge Claus og hans kommunikation om denne enestående råvare.


Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Opskriftsudvikling. Maria Meldgaard modtager for vinder Lone Kjær.Foto. Stine Christiansen. Skovdal.dk.jpg
Maria Meldgaard modtog prisen for opskriftsudvikling på vegne af Lone Kjær

Opskriftsudvikling

Nominerede i kategorien Opskriftsudvikling

  • Mira Arkin
  • Mia Irene Kristensen
  • Lone Kjær
  • Sanne Venlov


Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Opskriftsudvikling
Lone Kjær, madskribent og foodstylist

Vindermotivation
Med tydelig madglæde og fingeren på pulsen skaber Lone Kjær inspirerende opskrifter som afspejler lige stor begejstring for de nyeste trends, som for traditionelle og regionale retter.

Lone Kjær demonstrer særligt med sine Nøglehulsberegnede opskrifter til Hjerteforeningen at spille på hele sin håndværksmæssig bredde og formidlingsmæssig tyngde. At lave velsmagende mad og bagværk indenfor en så snæver ramme, er en disciplin som kræver et meget bredt faglig klaviatur og Lone Kjær forstår her dygtigt at spille på hele sit kulinariske register og sin mangeårige erfaring. Lone Kjær forstår at møde sine mange forskellige målgrupper i øjenhøjde, med opskrifter der er samvittighedsfuldt gennemafprøvede og velskrevne, til bl.a. Liv, Boligliv, Hjerteforeningen og Sæson.

Som en ekstra bonus forstår Lone Kjær at illustrerer sine opskrifters lettilgængelighed, med billeder som ikke bare er appetitvækkende og smukke, men også kompromisløst tro mod opskriften, i et oprigtigt ønske om at give andre lyst og mod til at lave maden selv.

Madmedierprisen2014172
Redaktion

Nominerede i kategorien Redaktion

  • Inger Abildgaard, madredaktør på Samvirke
  • Jesper Bo Bendtsen, chefredaktør på smagogbehag
  • Stine Skriver, redaktør på Bitz & Frisk
  • Miriam Zesler, redaktør på Politikens Spis&Bo


Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Redaktion
Miriam Zesler, redaktør på Politikens Spis&Bo

Vindermotivation
Miriam Zesler vinder sammen med sit redaktionelle team mad+medier-prisen for konsistent at overraske positivt med handlingsanvisende forbrugerjournalistik om dagsordenaktuelle emner!

De enkelte elementer i Spis&Bo fremstår perfekt gennemarbejdede og konceptualiserede. Rammer sit storby-gastro-segment flot med visuelle virkemidler i form af grafik, procesfotos, portrætter osv. Et godt mix af interview, grej, guides og meget andet.

Kort sagt et imponerende stykke madredaktionelt arbejde.

Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Årets Initiativ. Finn Jensen og Tanja Marie Pedersen. Foto. Stine Christiansen. Skovdal.dk
Årets initiativ

Nominerede i kategorien Årets initiativ

  • Lars Dueholm, kommunalpolitiker, for at fjerne gebyret for at drive salg af mad fra cykler, trucks og lignende i indre by i København
  • Trine Krebs for Del jorden
  • Finn Jensen og Tanja Maria Pedersen for Dansk Fjerkræ Forum
  • Lina Lind Christensen og Stefan Leenborg Jensen for Næsby Hønseri


Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien Årets initiativ
Finn Jensen og Tanja Maria Pedersen for Dansk Fjerkræ Forum

Vindermotivation
I 2013 konstaterede foreningen for danske hobbyhønseavlere, Dansk Fjerkræ Forum, at der blev smidt 53 millioner æg fra fritgående danske høns ud hvert år. Ganske enkelt fordi reglerne forbød dem at sælge de æg, de ikke selv skulle anvende.

Foreningen Dansk Fjerkræ Forum strikkede en pressemeddelelse sammen og sendte den ud til medierne. Det skabte massiv presseomtale, og blot to dage efter udsendelsen, ændrede daværende fødevareministeriet Mette Gjerskov reglerne, sådan at de danske hobbyhønseejere frit kunne sælge deres æg uden at overtræde loven.

Prisen ”Årets initiativ” gives til Finn Jensen og Tanja Maria Pedersen, da det er inspirerede at det lykkedes for en lille forening at råbe politikerne op og komme igennem med en lovændring og dermed sætte en ny agenda for fødevarepolitik. Det kan i høj grad inspirere andre ildsjæle med et vigtigt budskab og bane vej for nye ideer og forslag.

Lovændringen fremmer en nærhedsdimension i vores madkultur. I dag er der dårlig transparens fra jord til bord og der er en høj grad af fremmedgørelse af madkulturen. Med dette initiativ følger en kvalitetsorienteret fødevarehåndtering, et fokus på hvor maden stammer fra og et maddannelsesperspektiv for den enkelte forbruger i forhold til dyrevelfærd og madspild.

Vinder af mad+medier-prisen 2014 i kategorien æresprisen Joachim Hjerl og David Mouritsen med mad+medier stiftere Marie Jeng og Rasmus Holmgaard . Foto. Stine Christiansen. Skovdal.dk.jpg
Æresprisen 
- uddelt i samarbejde med COOP

Nominerede til Æresprisen

  • Lars Sonne-Hansen fra Suhrs Madakademiet
  • Joachim Hjerl og David Mouritzen fra Konvers
  • Claes Bech-Poulsen, fotograf
  • Katrine Klinken, madkæmper


Vinder af mad+mediers Ærespris 2014
Joachim Hjerl og David Mouritzen  fra koncept- og kommunikationsbureauet Konvers

Vindermotivation
De siger, at det kun er døde fisk, der svømmer MED strømmen. Det er noget med en energi. Et humør. Og en ægthed i snart sagt alt, hvad I rører ved. Noget med et sprogligt og visuelt overskud og en gennemgående skønhed og lækkerhed i jeres grafiske univers, og noget med en både formidlingsfaglig og gastronomisk passion, som man bare bliver suget med ind i.

Med ud i det blå. ”Blåt guld”, kampagne for blåmuslinger, ”Oyster Trophy Week”, ”Nordens Kaviar” for stenbiderrogn, ”Gastro-cruise” i København Havn, hvor I har anlagt de Maritime Nyttehaver, der er arbejdet med netværket 360° Nord og senest jeres overtagelse af Nørreport Fiskehus – og vi kunne nævne masser af andre eksempler på innovative, fede projekter, som har efterladt os andre fortvivlede over, at det ikke var os, der fik den idé.

Det er også noget med en nærhed til produkterne, I kommunikerer om. En beundringsværdig hands-on-tilgang til mødet med medier og forbrugere. Det er som regel noget med åben ild og indvolde og kæmpe langborde og børn og cykler og alt det helt rigtige. I skaber tendenserne, og at have et bureau med syn for det, er en gave for en kunde.

Og for os andre kolleger, der bliver budt indenfor på turen. I er åbne, I deler velvilligt, I samarbejder og inkluderer. Der er en menneskelighed og et personligt nærvær i jeres aktiviteter, selvom kundens budskab er i fokus. Fantastisk evne! Jeres eventkommunikation er i en klasse for sig. Fascinerende og lærerig for fagfolk, men altid også med adresse til de modtagere, som ikke er en del af det elitære gastro-community.

Som bureau har I været i gang i 6-7 år, men pga. jeres sindssyge produktionskadence er I allerede et rutineret team og en veletableret konstant i dansk madkommunikation. Og I er stadig sprængfyldt med iværksætter-drive og kreative kampagneidéer og mod til at lægge navn til det næste flabede kommunikationsstunt. I er, med et ord, inspirerende – og hvis nogen fortjener mad+medier-prisens første Ærespris – er det jer! Stort tillykke med den!

Partnerlogoer-620-px

 

Med hjælp fra WordPress | Temaet hedder Deadline