Program

Lørdag 15.09.2012
09.00 Ankomst og registrering
Velkommen til frugt og morgenkaffe. Meld din ankomst og få dit navneskilt.
09.45 Find en plads. Strøm. Wifi. Vand. Hils på din sidemand m/k.
10.00 Officiel velkomst ved mad+medier + status på netværkets 1-års-fødselsdag.
10.10 Formiddagstema: Kritisk madkommunikation
Introduktion til formiddagens tema ved moderator Nadja Pass, cand.mag. i retorik, tekstforfatter, kommunikationsrådgiver og medstifter af bevægelsen Borgerlyst.
10.15 Kritikkens autorisation – om kommunikation og maddannelse
Med hvilken autoritet afsiger kritikeren sin dom og vurdering? Er der altid et æstetisk udgangspunkt for den kritiske kommunikation om fødevarepolitik, -systemer, tendenser, madkultur og specifikke smagsoplevelser? Oplæg ved Helle Brønnum Carlsen, restaurantanmelder på Politiken, magister i litteraturvidenskab med madens litterære udtryksform som speciale og en ph.d. i madens æstetiske kommunikation.
10.35 Metode, research og troværdighed
Hvordan beslutter Politikens debatredaktør Camilla Stampe hvem og hvilke emner, der skal have adgang til spalterne? Og med hvilken faglighed skriver Ulla Holm, debattør, tidligere klummeskribent på Information og specialestuderende på sociologi på KU?
11.00 Køb en artikel
Redaktør på SpisBedre, Chanet Deleuran, om advertorials i livsstilsmagasiner. Hvor går grænsen mellem journalistik og annonce, og hvordan oplever læseren den forskel?
11.15 Piece of cake: Min kundes historie serveret på et sølvfad
Hvordan får PR-bureauerne kundernes historier i medierne? Hvem siger ja og til hvad? Og hvilke historier glider ind, mens andre glider i papirkurven? Ved Nikolaj Buchardt, direktør og overordnet ansvarlig for Mannov Lifestyle.   
11.30 Madbloggen: Presseetikkens ingenmandsland Er alt tilladt i blogosfæren? Har madbloggere etiske forpligtelser? Med hvilket mandat afsiger bloggeren sin vurdering? Nadia Mathiasen fra Foodfanatic.dk fortæller om sine overvejelser om relationen mellem bloggens indhold og økonomiske behov, sponsorgaver, gratis middage og ture.
11.45 Journalistik til uvidende men kritiske læsere
Food & Culture har mandat til at tage fat i erhvervets ømme tæer, selvom udgiveren er Landbrug & Fødevarers kommunikationsafdeling. Forhenværende redaktør Felix B. Stark beretter fra spændingsfeltet mellem kritisk journalistik og følsom kommunikation.
12.00 Er vi kritiske nok i vores madkommunikation?
Paneldebat og spørgsmål fra salen, modereret af Nadja Pass
13.00 Frokost i festsalen
Markedspladsen er åben. Mød vores konferencepartnere. Spis. Smag. Snack. Snak.Nordjyske Smagedage
Koger muslinger og serverer skaldyr frisk fra morgenbåden

Vinmagerne fra Alsace
Serverer Alsace-riesling til sushi

Syddansk Fødevareklynge: Tang og urter
Nordiske hapsere af rimmet torsk, strandkarse, søsalat og andre blærede tangsnacks

Østrigske vine
Kom og hør om middagens vinbar med 16 cool østrigske vine by the glass

Kosmopol og GroupShafi – folkene bag Kokkeriet og Spisebaren med flere
Konference- og mødefaciliteter midt i København med høje gastronomiske ambitioner

Original Flavors – tre klassiske middelhavsspecialiteter
Producenter af olivenolie fra Baena, Serrano-skinke og vin fra Ribera del Duero skærer, skænker og serverer deres lækkerier

Spisitaliensk.dk – folkene bag Gorm’s Pizza og vinbaren Il Senso med flere
Serverer enkle og smagfulde retter af lokale, danske råvarer og traditionel italiensk inspiration

Café Noir
Serverer en mellemristet UTZ-certificeret kaffe med et lille stykke af sødt

15.00 Workshop 1
Sociale medier: Strategi og muligheder i 2013 Hvad gør du for at undgå at drukne i det bølgende hav af digitale tilstedeværelser, og hvordan kan du arbejde med at involvere dine fans for at skabe endnu mere gennemslagskraft for din kommunikation? I dette oplæg med Peter Svarre – forfatter til bogen Den Perfekte Storm – vil du blive introduceret til tre grundlæggende regler og fire nyttige strategier for din kommunikation omkring mad i de sociale medier.’


Workshop 2
Smagens sprog – case: kaffesmag
Kan du sætte ord på smagen? Det kan bromatolog og ph.d. i sensorik Jannie Steensig Vestergaard, som vil indføre os i det svære forhold mellem sansning og formidling. Herefter leder Karen Elisabeth Dysted fra Estate Coffee os igennem en professionel cupping af fire nyudviklede kaffer, der rammer markedet senere på året. Lær om din smagssans, om vigtigheden af et aktivt ordforråd og om, hvordan man taler meningsfyldt om kaffesmag og -kvalitet.
16.10 Workshop 3
Kogebog fra a til å
Processen fra idé til færdigt produkt, redaktionelt samarbejde, udfordringer, skriveproces, styling, foto, layout, udgivelse, distribution og salg. Fagredaktør på Gyldendal, Hélène Wagn, og kogebogsforfatter Tina Scheftelowitz.
Workshop 4
Tang og urter: Kommunikationsudfordringer for små innovative fødevareproducenter
Med udgangspunkt i Syddansk Fødevareklynges udviklingsprojekt “Tang og urter” analyserer vi udfordringer og muligheder for den effektive kommunikation fra og om regionens nystartede tangdyrkning ved konsulent i innovation og forretningsudvikling, Martin Bregnballe.
17.15 Afgang til Torvehallerne KBH
Skum, musik, snacks, hyggesnak og faglig mingling i området uden for Un Mercato
19.30 Torvehallerne After Dark – første store middagsarangement i hovedstadens torvehaller
Vi går til langbords i hal 1. 120 spisende gæster. Råvarer og specialiteter fra 34 stadeholdere. Orkestreret til et samlet, spraglet og spillevende måltid af Gorm Wisweh fra Gorm’s PizzaSe hele menuen her.Vinbar med 16 vine fra Østrig+ vinbar med udvalgte vine fra det spanske vinområde Ribera del Duero.

Musik og underholdning. Fest og ballade.

24.00 Tak for i aften
På gensyn fredag den 15. marts 2013
(hvad sker der den 15. marts 2013?)

Med hjælp fra WordPress | Temaet hedder Deadline