Nominerede til mad+medier-prisen 2014

Scroll, eller klik på en priskategori for at se de nominerede

Akademisk madformidling
Bøger om mad
Kritisk madjournalistik
Madanmeldelse
Madblogging
Mademballage
Madevent
Madfotografi
Madgrafik
Madkommunikation for virksomheder og organisationer
Mad på film og tv
Mad på sociale medier
Opskriftsudvikling
Redaktion
Årets initiativ
Æresprisen

Akademisk madformidling

Bi Skaarup (1952-2014)
For en bred vifte af madformidlingsaktiviteter med akademiske afhandlinger, bøger, artikler i aviser og ugeblade, kurser, tv-optrædender, foredrag og iscenesættelser af historiske måltider, som hun til trods for sin sygdom opretholdt igennem hele 2013.

Mette Frisk, Christian Bitz og Stine Skriver for Bitz & Frisk
For med fin sans for TV-mediets muligheder at skabe nysgerrighed om mad og madproduktion og hjælpe danskerne til at blive lidt klogere på mad og madvalg.

Else-Marie Boyhus
For en livslang indsats med akademisk og folkelig madformidling og for klare og velskrevne bøger om madhistorie, specielt om den dagligdags mad hos den almindelige befolkning. I 2013 eksemplificeret ved den ekstremt velskrevne bog ”Historisk kogebog – Kogekunst i Danmark 1616-1910”.

Arne Astrup, Jacob Søby Bang og Kristian Levring Madsen på vegne af Opus og projektpartnerne Københavns Universitet, DTU, Aarhus Universitet, Meyers Madhus og Strategize
For med afsæt i videnskaberne om mad at have engageret danskerne i at skabe Ny Nordisk Hverdagsmad med en ambition om at få flere til at spise sundere, lækrere og mere bæredygtigt – også igennem et mediemæssigt stormfuldt 2013.

Bøger om mad - uddeles i samarbejde med Skovdal.dk

Paul Cunningham for Privat
Paul Cunningham lader os komme med helt ind i privaten i sin nye bog, der på alle måder rager op i landskabet – ligesom kokken selv.

Nikolaj Kirk for Beretninger fra fremmede køkkener
Nikolaj Kirk tager os med på eventyr i fremmede køkkener, som er ukendte for mange af os. Bogen er nærværende og poetisk, den spreder glæde og giver en utrolig lyst til at sidde med ved verdens mange måltider.

Timm Vladimir for Timm Vladimirs Køkken
Med i toppen er selvfølgelig også Timm Vladimir og hans appetitlige KØKKEN, der inviterer på madglæde, ordentlige råvarer og smittende entusiasme.

Louisa Lorang for Vild med mad
Louisa Lorangs domæne er hverdagen, hvor det helt enkle møder det overraskende. Denne bog vil blive brugt flittigt, fordi den faktisk får dig ud i køkkenet og på en halv time skabt små tirsdags-mirakler.

Christine Bille Nielsen og Trine Krebs for Vildt
To meget kompetente forfattere tager os i hånden og lader for alvor vildtet komme med i hverdagskøkkenet. Opskrifterne er indbydende og vedkommende med masser af grønt og kærlighed – et meget seriøst bud på at få vildt bragt ind i danskernes køkken.

René Redzepi for A work in progress
Hvorfor nøjes med at lave én bog, når man kan lave tre-i-én? Smukke fotos af maden, rå snapshots fra køkkenet bag og dagbogen, der bringer os tæt på hjernen bag Noma. A work-in-progress sætter nye standarder.

Kritisk madjournalistik – uddeles i samarbejde med Unilever Food Solutions

Michael Linnet
Michael Linnet sætter fokus på forbrugeroplysning og fødevareetik. Hans indlæg er opsøgende, aktuelle og relevante med en entydig forbrugervinkel.

Mogens Bisgaard
Mogens Bisgaard forholder sig på original vis kritisk til systemet og giver vedholdende, velunderbygget og velformuleret indsigt i fødevarefeltet.

Kjeld Hansen
Med et fagligt velfunderet fundament forholder Kjeld Hansen sig kritisk til fødevareproduktion og bringer vigtige sager frem i offentligheden.

Thomas Hoffmann
Thomas Hoffmann formår gennem klassisk journalistik, udført ordentligt og redeligt med stor gennemslagskraft at bringe en vigtig historie frem i lyset.

Mette Frisk, Christian Bitz og Stine Skriver for Bitz & Frisk
Bitz & Frisks kritiske formidling er skåret til familien Danmark, hvorfor deres gennemslagskraft er stor. De forholder sig undersøgende og kritisk til vigtige emner.

Madanmeldelse

Søren Frank
Nomineres for sin anmeldelse af PatéPaté i Berlingske Tidende 21. marts 2013.
Underholdende, velskrevet, kort og koncis, kritisk og krydret med veloplagt og velvillig øsen ud af den enorme kulinariske viden, der ubetinget er Søren Franks varemærke.

Joakim Grundahl
For sin anmeldelse af Krogs Fiskerestaurant i Politiken 6. december 2013.
Grundahl er i anmeldelsen af Krogs spiddende, vidende og velskrivende, og alligevel lurer der underneden en appetitlig ydmyghed. Læseren er med ved bordet.

Lars Bjerregaard
For sin anmeldelse af Skovshoved Hotel i Information 1. juni 2013.
Levende og personlig anmeldelse, der ikke blot er velskrevet og velformuleret men også udviser stor baggrundsviden om stoffet og (som altid) har humor og godt glimt i øjet.

Madblogging - uddeles i samarbejde med H.W. Larsen

Lone Landmand og Søren Sørøver for Beretninger fra et autentisk landbrug
Dyrevelfærd, vejrpoesi og billeder af livslyst på landet. Lones opskrifter trækker læsere til og Evolutionskagen giver tilmed kvinder bredere hofter!

Thomas Jaime Alcayaga for Madet Mere
En overskudsblog med lækkert design. Karklud erstattet med charmeklud. Blæret mormormad, trimmet fint fransk, stilfuldt nordisk og madet mere elegance.

Jane Faber for Madbanditten
Fedt er godt! står der med flammeskrift over Madbanditten. Det er “low carb high fat” på hellig ild. Og en læserskare, der i den grad brænder med.

Anders Damm Christensen, Brian Lambæk, Klaus Kjeldsen og Mads Schytte for Gastromand
Mad- og formidlingsglæden oser ud af blogherrernes køkkener. Her mixes lige dele passion, viden og rent nørderi, og der serveres på samtlige skanser.

Linn Katarina Grubbström for Frk. Kræsen
Den konsekvente formidling hos Frk. Kræsen med det unikke billedkoncept og gif’erne, giver madglæde til alt fra nybegyndere til garvede foodies. Respekt!

Mademballage – uddeles i samarbejde med Just Eat

Birgitte Hovmand og Richard O’Connor for Chocolate and Love
Chocolate & Love formidler en overbevisende produkthistorie. Ved at udnytte indersiden af papiret formidles det etiske koncept, og de kulørte illustrationer skaber god opmærksomhed.

Betina Kühn for Skagenfood
Emballagen fra Skagenfood signalerer ”frisk fisk”, og selvom der er valgt et velkendt materiale, distancerer den sig fra konkurrenterne ved sine bløde runde hjørner. Kompakt og handy i forhold til hvad man ellers oplever fra lignende emballager.

Stine Friese for NUTE
Nute skaber med den markante dåse i træ et godt blikfang på hylden. Den skandinaviske identitet ses tydeligt i det minimalistiske design. NUTE udstråler en moderne, sikker og velafstemt farvepalette.

Madevent

Louise Walther for Smagens Time
Enkel og effektfuld event, som rækker så meget ud over de mange tusinde børn – helt til Sydamerika, hvor overskuddet giver flere børn madmod.

Trine Krebs for Planteriget på Food Festival
Eventen har en klar fortælling om at give grøntsager æresplads. Den er folkelig, involverende, afslappende og overrasker deltagerne med uprøvede råvarer.

Nikolaj Danielsen og Elisabeth Skylare for Soundbites
Eventen præsenterer mad, musik, medier og flere kreative faggrupper i en ny og modig kombination, der overrasker og inddrager deltagerne i oplevelsen.

Ayo Rossing fra Københavns Madhus for Økoløft
Københavns Madhus giver med udstillingen en visuel mulighed for samtale og forståelse af et fag, af en metode og af en kamp for god, velsmagende og smuk offentlig mad. Stolthed og selvværd lyser ud af de madfaglige på alle fotos.

Madfotografi

Anders Schønnemann
Anders er teknisk meget dygtig, men trods det formår han stadig at bibeholde en kunstnerisk kvalitet i sine billeder. Intet overlades til tilfældighederne, alle billeder ser professionelle og indbydende ud.

Sarah Coghill
Sarah Coghill bedriver vovet og nyskabende fotografi. Med fantastisk billedsprog og lys formår Sarah at bevare en rød tråd i sine fotografier. Billedkompositionen indbyder betragteren til at være nysgerrig og til at ville vide mere.

Ditte Isager
Dittes billeder virker altid uopstillede og realistiske, samtidig med at hun udviser en høj teknisk kunnen, og hun formår at skabe et univers, der er meget feminint, naturligt, poetisk og som altid har en historie at fortælle.

Madgrafik

Fie Fraenkel for The Urban Huntsman
En forfriskende fusion mellem en coffee table book og en kogebog. Smukke billeder og grafiske lækkerier gør, at man aldrig keder sig. En bog man er stolt af at eje.

Søren Varming for Paul Cunningham Privat
Et indblik i Paul Cunninghams kreative univers gennem finurlige skitser og indbydende billeder. En personlig kogebog, hvor man bliver ved med at opdage nye detaljer.

Madkommunikation for virksomheder og organisationer

Gaute Parbo Niemann og Lærke Hobolt Larsen for Bærfolket
Nytænkende madkommunikation, der fornyer Den Gamle Fabrik ved hjælp af old fashioned storytelling, det er både klassisk og moderne, og vi tror, det virker.

Kim Escherich for MadMarked
Original madkommunikation. Madmarked brænder for madkultur, lokale råvarer. Det skaber communitybuilding, der smelter lokalområder sammen.

Pia Rasmussen for Jumpfood
Sund mad skal friste og ikke frelse. Det er godt tænkt ”bon mot” og helt sikkert den rigtige vej frem, hvis vi skal have børn og unge til at spise sundere mad. Derfor er Jumpfood nomineret.

Mad på film og tv

Kent Nikolajsen og Camilla Karlslund, Metronome Productions, for Cecilie og Madklubben
Ved at lade nogle af landets dygtigste kokke udfordre hinanden inviteres seerne ind i den ophøjede kogekunst på en let, legende og underholdende måde.

Mette Frisk, Christian Bitz og Stine Skriver for Bitz & Frisk
Seeren tages alvorligt som fødevareforbruger, når værtsparret sætter dagsordenen og stiller de spørgsmål, som vi ikke selv stiller, såsom “Kan man spise hest?”.

Andreas M. Dalsgaard, Charles Bessard og Dominic Balmforth for ReDane
Med visuelt smukke billeder og personlige fortællinger om fødevareproduktionens univers griber filmen seeren for sammen at gentænke landbrugets vilkår.

Mad på sociale medier

Mette Løvbom for Salat Tøsen (Facebookside)
Salat Tøsen formidler en niche – i høj kvalitet og med afsindigt mange følgere på kort tid. Hun går i dialog med brugerne og er nærværende i sin kommunikation.

Malou Rotvel Pagh for Klidfaster 5:2 (Facebookgruppe)
Vægttab er et sårbart emne. Den indsigt har hende, vi kender som Klidmoster, brugt til at skabe Klidfaster 5:2 – et fællesskab, hvor man hjælper hinanden med kostvejledning og motivation.

Claus Pilgaard for Chili Klaus (YouTube)
Chili Klaus brød igennem på de sociale medier med sin YouTube-video med Bubber. Som chilien er han en stærk karakter – og han fik i den grad sin ingrediens på danskernes tunger i 2013.

Linn Katarina Grubbström for Frk. Kræsen (Fb, IG, Tw)
Frk. Kræsen er ikke kun til stede, men meget personlig og nærværende på stort set alle sociale medier. Hun er original, kreativ og innovativ. Man mærker tydeligt hendes passion.

Opskriftsudvikling

Mira Arkin
Bestrider kunsten at danne bro mellem restaurationsbranchens opadstræbende gastronomi og målgruppen med hjemme-gastronomiske ambitioner.

Mia Irene Kristensen
Ekstrem grundighed og usnobbet formidlingsglæde. Teknisk argumenteret og bredt faglig funderet med vildskab, tilpas præcision og brugervenlige tips.

Lone Kjær
Høj faglighed og inspirerende opskrifter, også indenfor meget snævre rammer. Hæver niveauet for opskriftsudvikling og formidling af madglæde.

Sanne Venlov
Jonglerer med ugens hverdagsmad fra hele verden ud fra en fastlagt varegruppe, spreder glæde i mange hjem, i køkkenet og på spisebordene.

Redaktion

Inger Abildgaard, madredaktør på Samvirke
Skaber madjournalistik uden at give køb på Samvirkes målsætninger og kriterier. Holder gamle husmordyder i hævd uden at tabe læserne. Rammer hele Danmark.

Jesper Bo Bendtsen, chefredaktør på smagogbehag
Har stået for en flot og iøjnefaldende relancering, som rammer den moderne og madlystne mand lige i mellemgulvet.

Stine Skriver, redaktør på Bitz & Frisk
Skaber seriøs og gennemarbejdet journalistik om mad, og er ikke bange for at tage stilling med skarpe vinkler og skabe en debat. Programmet har en god form med bred appel.

Miriam Zesler, redaktør på Politikens SpisogBo
Behandler kendte emner på nye og overraskende måder, hvor historierne fortælles flot både i grafik og med ord med stor afveksling fra gang til gang.

Årets initiativ

København Erhvervsservice
Nomineringen af København Erhvervsservice sker på baggrund af initiativet til at fjerne gebyret for at drive salg af mad fra cykler, trucks og lignende på offentlige veje, pladser eller parker i København. Det har medført, at “street food”-kulturen i hovedstaden blomstrer, og understøttet et paradigmeskift i forhold til, hvor og hvordan mad kan serveres og nydes og dermed skabe nye måltidsoplevelser.

Trine Krebs for Del jorden
Nomineringen gives for initiativets Robin Hood-karakter, hvor folk, der drømmer om at dyrke afgrøder, men ikke selv har adgang til en have, forbindes med folk, der har jorden, og som ønsker at dele den. Resultatet er akkumuleret havelykke og skaber et inspirerende community omkring haveglæde.

Finn Jensen og Tanja Maria Pedersen for Dansk Fjerkræ Forum
Det er inspirerede, at et initiativ fra en forening kan resultere i en lovændring, så de danske hobbyhønseejere frit kan sælge de æg, der ellers skulle kasseres. Initiativet kan motivere andre og bane vej for nye idéer og forslag, som giver bedre dyrevelfærd, mindre madspild og en bevidsthed om, hvor maden stammer fra.

Lina Lind Christensen og Stefan Leenborg Jensen for Næsby Hønseri
Næsby Hønseri nomineres for at have skabt fokus på at give burhøns et bedre liv ved at arrangere burhøneadoptioner. Målet er større end bare mad, men respekten for liv – det er omsorgsbaseret hønseempati.

Æresprisen - uddeles i samarbejde med COOP

Lars Sonne-Hansen (Suhrs Madakademiet)
Nomineres for en imponerende modernisering af skolens identitet i alt fra navn til digital tilstedeværelse, kursusudbud og -beskrivelser og positionering i madkulturen.

Joachim Hjerl og David Mouritzen (Konvers)
Nomineres for sine konsistent sublime kampagner for bl.a. fisk og skaldyr, hvis knivskarpe retorik i ord, billeder, grafik og (event-)oplevelse perfekt balancerer det faglige og det lækre.

Claes Bech-Poulsen (fotograf)
Nomineres for igennem et kvart århundrede at have etableret sig som en institution i dansk og internationalt madfotografi pga. sit gastronomiske fokus og sin vidunderligt delikate æstetik.

Katrine Klinken (madkæmper)
Nomineres for sin rolle som madkamp-guerillaens frygtløse fortrop, hvis imponerende medietryk på talrige platforme har haft tydelig effekt på vores madkultur.

Partnerlogoer-620-px

 

Med hjælp fra WordPress | Temaet hedder Deadline