Kvalitetskriterier 2014

Hvad er en god madanmeldelse? Hvad gør en kommunikationsindsats særligt beundringsværdig? Hvornår hæver en tv-produktion sig over vældet af andre madprogrammer i æteren? mad+medier-prisens 16 juryer har listet de kriterier for kvalitet, som de hundredevis af indstillede kandidater er vurderet ud fra.

Akademisk madformidling
Bøger om mad
Kritisk madjournalistik
Madanmeldelse
Madblogging
Mademballage
Madevent
Madfotografi
Madgrafik
Madkommunikation for virksomheder og organisationer
Mad på film og tv
Mad på sociale medier
Opskriftsudvikling
Redaktion
Årets initiativ
Æresprisen

1. Akademisk madformidling

1 — Videnskabeligt funderet
Tager udgangspunkt i videnskabelig viden og forholder sig til den videnskabelige usikkerhed.

2 — Handler om maden som helhed
Det sanselige, ernæringen og det etiske.

3 — Engageret
Har en tydelig idé eller et projekt, som vedkommende brænder for. Med et ønske om at få modtageren til at gøre noget eller handle anderledes, end hun ellers ville have gjort.

4 — Tilgængeligt
Forståeligt for ikke-eksperter. Kommunikerer til målgrupper, der ikke ellers ville komme i kontakt med den viden.

2. Bøger om mad

1 — Koncept
Fx En bog om madspild. Definition: Bogens bærende idé. Hvor skarpt er bogen vinklet? Kan konceptet bære, trods skønhedsfejl, dårlig udførelse etc.?

2 — Nyhed/tendens
Fx bøger om lokal mad.

3 — Redaktionelt håndværk/udstyr
Fx et godt opslagsværk.

4 — Originalitet
Fx bøger om en helt ny slags mad.

5 — Anvendelighed
Fx God mad – let at lave, gode opskrifter etc.

6 — Litterære kvaliteter
Fx Roald Als’ Kvinderne ud af køkkenet eller Brødrene Prices bøger.

7 — Grafik/design/fotos
Fx Ole G. Mouritsens bøger om tang og sushi.

3. Kritisk madjournalistik

1 — Kritisk og undersøgende
Kritisk madjournalistik er journalistik, der går i dybden, graver nye oplysninger frem, går bag om facaden og stiller spørgsmålstegn ved, hvordan madvarer, mærker, centrale aktører og processer fremstiller sig selv.

2 — Faktabaseret
Kritisk madjournalistik er grundlæggende baseret på fakta og data, ikke på formodninger og fordomme.

3 — Gennemslagskraftig
Kritisk madjournalistik skal evne at nå ud til almindelige forbrugere og samfundsborgere, og få sat sine emner på den offentlige dagsorden.

4 — Sproglig kvalitet
Kritisk madjournalistik skal være af høj sproglig kvalitet, præcist, velfortalt og inddragende.

5 — Forandringsagent
Kritisk madjournalistik må gerne have samfundsforandrende potentiale ved at få myndigheder, borgere og erhvervsliv til at ændre den måde, de agerer på.

4. Madanmeldelse

Objektive kriterier, der SKAL være opfyldt for at anmeldelsen kan komme i betragtning:

A) Nomineringen skal tage afsæt i én specifik anmeldelse – og ikke et samlet indtryk af en anmelder.

B) Der skal være tale om en restaurantanmeldelse.

Subjektive kriterier, som nomineringerne beror på og vurderes ud fra:

1 — Anmeldelsen skal være underholdende og godt skrevet.

2 — Den skal indeholde et kritisk syn og et element af kritik. Anmelderen skal ikke bare observere og beskrive – men også forholde sig til maden.

3 — Anmeldelsen skal forklare læseren, hvorfor noget er godt eller ikke godt – så læseren kan følge med og forstå den endelige “dom”.

4 — Anmeldelsen skal demonstrere en vis grad af faglighed og viden indenfor området – gerne gennem perspektivering og sammenligning. Dette kan enten være til restauranter med lign. koncepter og retter etc. eller via information omkring råvarer, tilberedningsteknikker eller lign.

5 — Der skal være en fin balance mellem det gastronomiske og det sproglige – så begge dele kommer til udtryk.

6 — Anmeldelsen kan både være nyskabende eller en perfektion af den klassiske restaurantanmeldelse.

5. Madblogging

1 — Bloggen skal vække appetit på mad eller til samtaler om mad.

2 — Der skal være en personlig tone og holdning i billeder og tekst, og en anerkendelse af blogformatet. Layoutet skal understøtte bloggens indhold, så man fornemmer et samlet univers.

3 — Bloggen skal fremstå troværdig og autentisk. Der skal være kontinuitet i indlæggene.

4 — Der skal være interaktion mellem madbloggeren og dens læsere.

5 — Bloggen skal formidle en viden, passion eller holdning om mad – og bloggen skal have et tydeligt koncept.

6. Mademballage

1 — Den tydelige og stærke produkthistorie
Formidler emballagen produkthistorien? Har emballagen referencer til indholdet eller indholdets ophavshistorie? Er det lækkert og appetitligt, så forbrugeren næsten kan smage varen inden den købes? Er der arbejdet med produktets brandidentitet?

2 — Har produktet shelf impact?
Har produktet en stærk og opmærksomskabende identitet og historie. Skiller produktet sig ud fra konkurrenterne? Fanger og vedligeholder emballagen konsumenternes opmærksomhed?

3 — Funktionalitet
Oplever forbrugeren en fornuftig balancen mellem emballage og indhold af produktet? Fungerer emballagen hensigtsmæssigt? Er emballagen let at håndtere og åbne, og beskytter den produktet? Er der tænkt på opbevaring? Har produktet informative elementer?

4 — Innovation
Bringer emballagedesignet et friskt pust til kategorien? Overrasker den os med sin nytænkning og forfriskning af hylden? Er der bevidst arbejdet med nye materialer?

5 — Æstetisk kvalitet
Er emballagen veldesignet hele vejen rundt? Skaber designet begær og virker det forførende? Er der tænkt på visuelle elementer og grafik?

7. Madevent

Nomineres kan den madeventkommunikation, der:

1 — Er ambitiøs og formår at røre sine gæster. Den har noget på hjerte, er relevant i sin samtid og involverer flere mennesker end de sædvanlige foodies. Den emmer af godt værtskab og får sine gæster til at føle sig velkomne.

2 — Sparker døren ind, inkluderer, overrasker og sætter vores vaner til debat. Den vækker følelser, tanker og idéer hos de mennesker, der mødes omkring begivenheden. Den er ikke bare et underholdende indslag i hverdagen, men fastholder momentum og tages med hjem i køkkenet.

3 — Kan være drevet af en ildsjæl, der gang på gang formår at rykke ved vores madforståelse. Den kan også være en bevægelse, der lever selvstændigt videre, båret af mange. Den kan både være enkeltstående og tilbagevendende, men den gentager aldrig sig selv.

4 — Har en unikhed, som ikke nødvendigvis er set inden for de danske grænser før og samtidig formår at skabe en klar fortælling.

8. Madfotografi

1 — Der skal være en klar og gennemført person­lig stil og teknik hos fotografen.

2 — Der skal være stabilitet i fotografens arbejde.

3 — Billederne skal være professionelle at se på.

9. Madgrafik

1 — Forførelsens kunst
For at bruge et moderne udtryk skal de nominerede og deres arbejder have x-faktor; altså noget der skiller dem ud og forfører os. Det er måske nytænkende, men ikke nødvendigvis. Det essentielle er, at det giver os en “aha”-følelse af, at sådan kan man også gribe en opgave an. Kort sagt – vi skal inspireres.

2 — Dybere mening end bare æstetik
Der findes mange, der kan lave et æstetisk smukt stykke arbejde, men hvis ikke det tager afsæt i målgruppen og kommunikerer i øjenhøjde, løser man ikke opgaven.

3 — Håndværksmæssig kvalitet
Det er ikke nok at kunne sit grundarbejde. De nominerede løfter den grafiske kvalitet til et andet niveau med finurlige detaljer og grafiske krydderier.

10. Madkommunikation for virksomheder og organisationer

1 — Affødt af en original ide eller bæres af et originalt koncept.

2 — Projektet skal have opnået en markant og synlig effekt ifht. de ressourcer, der er brugt.

3 — Kommunikation bør have en brugbar eksekvering og et professionelt udtryk.

4 — En ambition om at fremme en positiv udvikling af madkulturen i Danmark.

11. Mad på film og tv

Det er afgørende, at de nominerede opfylder minimum tre ud af fem følgende kriterier:

1 — Film eller tv, der motiverer, inspirerer og bidrager til danskernes madlyst.

2 — Film eller tv, der sætter mad, fødevarer og/eller kogekunst på dagsordenen.

3 — Film eller tv, der er originalt og overraskende i sin formidling af mad. Både audiovisuelt og indholdsmæssigt.

4 — Film eller tv, der bidrager til større udbredelse af kendskabet til mad og kogekunst blandt danskerne.

5 — Film eller tv, der formidler mad og fødevarer fra nye vinkler – gerne undersøgende og kritisk.

6 — Film eller tv, som løfter sig over den traditionelle madlavningsscene og boltrer sig i nye rammer og sammenhænge.

12. Mad på sociale medier

1 — Dialog
Er du god til at skabe dialog? Det kan også være et billede, der skaber dialog. Evnen til at skabe dialog. Hvordan får du skabt livlig debat – hvordan får man skabt flow i dialog? Formår at skabe community frem for kun en platform. Bringer mennesker sammen og gør reelt mediet socialt.

2 — Indhold og personlighed
Innovativt udtryk, nytænke sig selv. Indhold med fokus, der fortæller om en niche.

3 — Bonus
At kunne skabe noget uden for det digitale rum.

13. Opskriftsudvikling

Afgrænsningen af kategorien Opskrifts­­­udvikling:

A) Kategorien dækker over processen fra idé eller en given opgave til et færdigt produkt (en frigivet opskrift).

B) Opskrifterne skal henvendes sig til hjemmekøkkenet og den almindelige forbruger.

C) Opskriftsudvikleren skal kunne omsætte en råvareforståelse, samt håndværksmæssige og kreative processer til en let forståelig og gentagelig instruktion i skriftsprog og billeder.

D) Opskriften skal være udviklet af den person, der nomineres.

E) En opskrift har højere værdi, når en visuel illustration medfølger

Kvalitetskriterier 2014:

1 — De nominerede skal have en vis ”staying power”/holdbarhed i deres arbejde.

2 — Retterne skal være af et vist fagligt niveau (smag, råvarer, teknik).

3 — Hensigtsmæssig præcision i opskrifterne og tilsmagning er på højt niveau og med mulighed for et reproducerbart resultat.

4 — Sproget i opskriften skal være forståelse og letlæseligt.

5 — Opskriftsudvikleren skal have troværdighed i sit udtryk. Der skal være sammenhæng mellem opskrifterne og personfortællingen.

6 — Opskriftudvikleren skal udvise forståelse og respekt for sin målgruppe og udnytte den platform, der arbejdes på.

7 — Opskriften skal være holdbar, men kreativ og innovativ og samtidig inspirere sin målgruppe.

14. Redaktion

1 — Håndværk
Redaktøren har sikret en høj håndværksmæssig kvalitet, som kan komme til udtryk ved et fejlfrit produkt, som er overordnet gennemtænkt og har et klart koncept.

2 — Visuelt samspil med indhold
Redaktøren sikrer, at der er bro mellem det journalistiske indhold og billedmaterialet i form i form af foto, video, grafik og anden illustration, og at visuel identitet og indhold underbygger hinanden.

3 — Målgruppebevidsthed
Redaktøren er bevidst om sin målgruppe, kender sin målgruppes behov, og rammer den med indholdet.

4 — Evne til nytænkning
Produktet er ikke bange for at gå nye veje og prøve grænser af.

5 — Skabe en positiv forandring
Redaktøren vil noget med produktet, og redaktøren formår at få dette ønske ud over kanten af produktet, så potentialet for at skabe en positiv forandring i samfundet er til stede.

15. Årets initiativ

1 ­­— Årets initiativ skal have en transformerende karakter.

2 — Initiativet skal være en inspirator, altså inspirere folk, give andre mennesker gode idéer og i sidste ende være med til at forandre folks adfærd, så de ikke kan lade være med at agere.

3 — Initiativet skal have et skaleringspotentiale, og det skal kunne brede sig ubesværet og friktionsløst.

4 — Årets initiativ skal generere en form for model, struktur og/eller ”best practice”, som kan overføres i andre sammenhænge.

5 — Initiativet skal have en engagerende og involverede karakter.

6 — Initiativet skal have en lav indgangsbarriere, alle skal i princippet kunne gøre noget lignende.

7 — Initiativet skal have en win-win-dimension, og samfundets gevinst skal gerne være større end initiativtagerens gevinst.

8 — Initiativet skal ikke primært være af kommerciel karakter, og det skal have et perspektiv, der er større end initiativtagerens mulighed for egen vinding.

9 — Initiativet skal bæres af idéen og ikke af personen bag. Initiativet skal altså være større end personen, som har taget initiativet.

10 — Initiativet skal have en demokratisk karakter, og være inkluderende frem for ekskluderende.

11 — Initiativet skal indebære en form for kommunikation og formidling, som fremmer spredning af initiativets budskab enten gennem god formidling/kommunikation, eller fordi initiativet naturligt kommunikerer sig selv.

12 — Årets initiativ skal være af en innovationsgrad, som er overraskende eller har en vis nyhedskarakter.

13 — Initiativet skal være modigt og turde satse og gøre noget nyt eller anderledes.

14 — Initiativet skal have en robusthed, som gør det bæredygtigt og medfører en lang levetid.

16. Æresprisen

Æresprisen er den eneste pris, som uddeles direkte af mad+medier-prisens initiativtagere Marie Sainabou Jeng og Rasmus Holmgård og også den eneste priskategori, der ikke per definition knytter sig til produktioner i 2013. Kandidaterne vælges på tværs af alle gastronomiske formidlingsdiscipliner og nomineres for:

1 — En præcis kommunikation, der rammer den ønskede målgruppe under iagttagelse af indsatsens definerede formål, de redaktionelle linjer eller opdraget fra en betalende kunde.

2 — Anvendelse af originale virkemidler, både strategisk og operationelt. Evnen til at tænke nyt og kreativt og skabe friske koncepter og inspirerende aha-oplevelser hos modtageren.

3 — Evnen til at skabe en kommunikation, der er så effektiv, at den påvirker diskurs og dagsorden, og flytter holdninger og produkter over disken.

4 — At være delende og inkluderende i sit arbejde. At aktivere sit netværk konstruktivt og positivt, og for at bygge langsigtede partnerskaber til fælles fordel.

5 — Konsistent at levere arbejde og produkter af tårnhøj kvalitet. At formå at udnytte de økonomiske rammer til det yderste og aldrig gå på kompromis med de faglige ambitioner.

6 — Igennem årelang dedikeret indsats at have cementeret sin beundringsværdige tæft for madkommunikation og for derigennem at have gjort sig fortjent til at blive æret.

Med hjælp fra WordPress | Temaet hedder Deadline