PRESSEMEDDELELSE: Hvad ostekulturen kan lære af de danske mikrobryggere

13346281_1745997792342296_2836199822890366144_o

Hvor findes den kreative kraft i ostebranchen? Hvordan forløses den, og hvem har ansvaret for at gøre det? Bør ostebranchens fokus være innovative specialoste eller den sikre leverance, som forbrugere på lokal- og eksportmarkeder kan stole på? Eller kan ost som kunst og ost som basismadvare måske styrke hinandens positioner på markedet og i kulturen?

64 passionerede deltagere lagde ører og engageret diskussion til symposiet Ostekultur 2016 afholdt mandag 30. maj i det nye CPH Food Space i Kødbyen i København. Ifølge en af symposiets arrangører, chefkonsulent ved Landbrug & Fødevarer, Winnie Pauli, var arrangementet et af de første forsøg i mange år på at samle forskere, formidlere, ostefagfolk, videninstitutioner og brancheorganisationer til en fælles analyse af ostekulturens status og en bred og inkluderende diskussion om ostebranchens fremtid.

Symposiets otte faglige oplæg rangerede fra præsentation af forskningsresultater til mere holdningsbaserede debatindlæg, og dagens vært, produktudviklingschef hos Meyers, Jonas Astrup Pedersen, fik hurtigt ansporet samtalen med sit spørgsmål til fagpanelets drømme for ostekulturens fremtid. Efter en livlig paneldiskussion sluttede symposiet i en omfattende ostefrokost under den generøse forårssol.

Behov for både milde, vilde, sikre og skøre ostetyper
Innovationschef hos Arla Unika, Mads Østergaard-Clausen fremhævede vigtigheden af, at ostebranchen tør fokusere på skønhed frem for sikkerhed, og drog en nærliggende parallel til den enorme succes som den danske scene for mikrobryggerier har oplevet gennem nullerne. Mikkel Østmand, mejerist på Knuthenlund, fulgte op med efterlysning af en teknisk platform for eksperimenterende osteproduktion, så den kreative produktudvikling ikke kun kan finde sted i store etablerede produktionsenheder.

Men måske udelukker mejeriindustriens traditionelle ønske om ensartethed, fødevaresikkerhed og appel til det brede marked ikke en fremtidig opblomstring af et kreativt vækstlag for kategorien. Som Oxford-neuropsykolog og sanseforsker, Edmund T. Rolls foredrog med imponerende formidlingstæft, kan dele af forbrugerens præferencer og vaner forklares ved hjælp af fænomenet ”sensorisk specifik mæthed”, der angiver omfanget af vores nydelse af et givet smagsindtryk efter en bestemt mængde stimulans.

”Der er en grund til, at vores basisfødevarer som ris, kartofler og brød er relativt smagsneutrale,” forklarede Rolls. ”Det tillader os nemlig at spise dem dagligt uden at opleve sensorisk specifik mæthed, hvor vi ikke længere nyder den næste bid. I relation tilosteforbrug ser det på den måde ud, som om der sagtens kan være et stort marked for milde oste til børnenes madpakke og til morgenbordet, og samtidig være behov for at udvikle kraftigere smagende specialprodukter som dessert eller til dem, der interesserer sig særligt meget for ost.”

Kampagnen Ost & ko
Symposiet Ostekultur 2016 er en del af en 3-årig kampagne ved navn Ost & ko. Kampagnen omfatter også en opskriftskonkurrence, inspirerende og lærerigt indhold på hjemmesiden ostogko.dk og diverse presseaktiviteter, faglige seminarer, kokkeuddannelse og konferencer for professionelle i Danmark , Frankrig og Irland.

For mere information om Ost & ko gå til ostogko.dk og følg med på facebook. Billeder fra symposiet findes her, og pressebilleder hentes på hjemmesiden her.

For yderligere information kontakt
Marie Sainabou Jeng, kommunikationsrådgiver, marie@mariejeng.com, 26 14 72 60
Lars Witt Jensen, kampagnechef hos Mejeriforeningen, lwj@mejeri.dk, 87 31 20 58

Indlægget på madmedier.dk er betalt af Ost & ko.

Kommentér indlægget

Din kommentar indsættes når den er godkendt af sitets administrator.
 

Med hjælp fra WordPress | Temaet hedder Deadline