PRESSEMEDDELELSE: Danmarks nye restaurantguide kårer landets bedste restauranter

The Studio. Foto. Mikkel Jul Hvilshøj

24. april 2014 udkommer White Guide Danmark med anmeldelser af 260 restauranter over hele landet. Vinderne af White Guides otte særlige priser og udmærkelser afsløres i guiden. Blandt i alt 22 nominerede restauranter findes de næsten selvskrevne københavnerrestauranter som noma, Geranium og Studio, men også de bedste provinssteder fra både land og by, fx Restaurant Et, Can Blau og Frederikshøj i Aarhus og Henne Kirkeby Kro i Henne, Restaurant Pasfall i Odense og Restaurant Mest i Aalborg.

Danmarks bedste restauranter hyldes, når den nye restaurantguide, White Guide, rammer gaden torsdag 24. april. Optagelse i guiden er i sig selv en anerkendelse, men med udgivelsen offentliggør White Guide samtidig vinderne af otte særlige priser. De nominerede til priserne tæller gastronomiske frontløbere i hovedstaden såvel som i provinsen.

”Vi ønsker at udmærke og anerkende de restauranter, der gør noget helt særligt for gastronomien i hele landet. Det gør vi bl.a. med de otte priser, der både hylder enkeltstående oplevelser og helhedsoplevelsen i forbindelse med restaurantbesøget,” siger Søren Grunnet Løvenlund direktør for White Guide Danmark.

De nominerede restauranter er valgt i samarbejde med korpset af testere, som har aflagt besøg på størstedelen af landets gode spisesteder og vurderet dem efter en særlig pointskala. Alle restaurationsbesøg er anonyme og betalt af White Guide, der ønsker at anmelderne repræsenterer den veloplyste gæst. Det er dennes helhedsoplevelse, som guiden søger at formidle.

Fra feel-good-oplevelsen til årets innovatører
De otte udmærkelser dækker foruden mere klassiske anerkendelser som årets bedste restaurant, årets vinoplevelse, årets madoplevelse og årets serviceoplevelse også priserne årets feel-good-oplevelse, årets bedste nye restaurant, årets en-rejse-værd og årets innovator.

Blandt de nominerede er Restaurant Mest, Henne Kirkeby Kro, Restaurant Pasfall, Frederikshøj i Aarhus, Kadeau Bornholm, Amass, Mielcke & Hurtigkarl, Marchal, Studio og noma.

Se resten af listen under fakta.

Billeder kan hentes i White Guides billedmappe. Husk at akkreditere fotografen.

Kontakt venligst White Guides presseansvarlige Marie Sainabou Jeng for yderligere information på  marie@mariejeng.com eller 26 14 72 60.

Fakta om årets priser og udmærkelser
White Guide hylder de restauranter, firmaer og personer, der har præsteret eller præsenteret ud over det sædvanlige til ekstra glæde for alle trofaste restaurantgæster. De er White Guides egentlige arbejdsgivere, og uden dem ville alle anstrengelser i køkken, vinkælder, restaurant – og guide – være uden mening.

Årets bedste restaurant
Årets bedste restaurant giver en restaurantoplevelse i verdensklasse og en blændende madoplevelse i international mesterklasse. Vinderen kvalificerer sig til titlen gennem sine totalpoint – og præsterer flere restauranter på samme niveau, er det madpointene, der er afgørende. Med udmærkelsen Årets bedste restaurant præmierer White Guide højdepunktet i dansk gastronomi og restaurantkultur lige nu.

• Geranium

Årets madoplevelse – i samarbejde med Lavazza
Årets madoplevelse er sammen med Årets bedste restaurant White Guides fornemmeste udmærkelse. Den gives til en restaurant, som præsterer en anderledes, fantastisk madoplevelse i international mesterklasse og alt i alt en strålende restaurantoplevelse. Med udmærkelsen Årets madoplevelse præmierer White Guide en frontlinje i dansk gastronomi lige nu.

• Geranium

Årets vinoplevelse
Med udmærkelsen Årets Vinoplevelse præmieres en restaurant, som har udmærket sig ved et ambitiøst vinarbejde. Valget af vin, håndteringen og præsentationen, mad- og vinsammensætningen, vinkortets komposition samt evnen til at formidle vinviden er alle vigtige dele af en stor vinoplevelse.

• Mielcke & Hurtigkarl
  • Kadeau København
  • Søllerød Kro
  • AOC

Årets serviceoplevelse – i samarbejde med Carlsberg
Med udmærkelsen Årets serviceoplevelse præmieres en restaurant, som har bidraget til at føre restaurantkulturen fremad. Opmærksomhed på gæsten, viden om mad og drikkevarer, betjeningens oplæg og dets gennemførelse og velvalgt attitude fra bordbestilling til afsked er alle vigtige momenter i en stor serviceoplevelse.

• Marchal
  • Søllerød Kro

Årets bedste nye restaurant
Med udmærkelsen Årets bedste nye restaurant præmieres nye stjerneskud på restauranthimlen, men ikke supernovaer med kort levetid. De nyheder, der præmieres, byder helt fra start på sikker og avanceret madlavning i kombination med et højt niveau på helhedsoplevelsen.

• Amass
  • Marchal
  • Restaurant Pasfall

Årets ”feel good-oplevelse”
Med udmærkelsen Årets ”feel good-oplevelse” vil vi hædre en restaurant, hvor det er specielt rart at indtage et måltid. Det handler givetvis om mad og drikkevarer, men nok så vigtig er stemningen, miljøet og det, ”der ligger i luften” – noget ægte og sympatisk, som får os til at føle os ekstra godt tilpas, og som lokker til at komme igen – og igen.

• Pluto
  • Paté Paté
  • Restaurant Mest
  • Restaurant Et

Årets ”en-rejse-værd” – i samarbejde med Horesta
Med udmærkelsen Årets ”en-rejse-værd” præmieres en restaurant, hvor arbejdet i gastronomiens tjeneste og niveauet på helhedsoplevelsen lokker gæster til langvejs fra. Såvel den lille kro i landsbyen, som de mere luksuøse sæson- og storbyrestauranter, kan være en rejse værd.

• Falsled Kro
  • Kadeau Bornholm
  • Koks
  • Henne Kirkeby Kro

Årets innovatør – i samarbejde med Arla
Med udmærkelsen Årets innovatør præmieres en restaurant eller en person, der har tilført gastronomien noget nyt og banebrydende. Det kan være i såvel rammerne omkring samt præsentationen af det kulinariske som i selve det gastronomiske udtryk og indhold.

• Amass
  • Bror
  • Verandah
  • Can Blau

Fakta om White Guide

• Fra den 24. april kan White Guide Danmark 2014 købes for 199 kr. via whiteguide.dk og i boghandlere og gastronomiske specialforretninger over hele landet.
  • I White Guide Danmark 2014 er alle anmeldelser skrevet på baggrund af testbesøg foretaget ultimo 2013 og primo 2014. Anmelderne er anonyme og alle restaurationsbesøg er betalt af White Guide.
  • Målgruppen er madinteresserede og indlandsturister, forretningsfolk og enhver med et professionelt forhold til restaurationsbranchen.
  • Indtil whiteguide.dk etableres i forbindelse med lanceringen, kan White Guide Danmark følges på facebook på adressen facebook.dk/whiteguidedanmark og på Instagram via @whiteguidedanmark.
  • White Guide AB ejes af Mikael Mölstad, Lars Peder Hedberg, Thorbjörn Östman, Mats Hanzon og Søren Grunnet Løvenlund. White Guide Danmark udgives af White Guides A/S (100% ejet af White Guide AB) med Søren Grunnet Løvenlund som direktør og ansvarshavende udgiver.
  • White Guide udkom første gang i 2005 i Sverige, og udkom den 3. marts i sin 10. udgave i Sverige
  • Initiativtagerne er Mikael Mölstad, journalist, etnolog, tidl. forlægger og vinskribent og i dag redaktionschef på den svenske guide, og Lars Peder Hedberg, økonom og forretningsmand, formand for World’s 50 Best Restaurants i Norden, ansvarshavende udgiver af White Guide og det gastronomiske specialmagasin White Paper, som udkommer fire gange om året.

Pressemeddelelsen hos mad+medier er betalt af White Guide Danmark.

Kommentér indlægget

Din kommentar indsættes når den er godkendt af sitets administrator.

Med hjælp fra WordPress | Temaet hedder Deadline