Planlægningens nødvendighed og handlekraftens dyd | mad+medier - viden, netværk, inspiration
Warning: mysql_real_escape_string(): Access denied for user 'madmedier'@'localhost' (using password: NO) in /home/madmedier/public_html/wp-content/themes/deadline_v1_1_1/deadline/mm_functions.php on line 211 Warning: mysql_real_escape_string(): A link to the server could not be established in /home/madmedier/public_html/wp-content/themes/deadline_v1_1_1/deadline/mm_functions.php on line 211 Warning: mysql_real_escape_string(): Access denied for user 'madmedier'@'localhost' (using password: NO) in /home/madmedier/public_html/wp-content/themes/deadline_v1_1_1/deadline/mm_functions.php on line 211 Warning: mysql_real_escape_string(): A link to the server could not be established in /home/madmedier/public_html/wp-content/themes/deadline_v1_1_1/deadline/mm_functions.php on line 211 Warning: mysql_real_escape_string(): Access denied for user 'madmedier'@'localhost' (using password: NO) in /home/madmedier/public_html/wp-content/themes/deadline_v1_1_1/deadline/mm_functions.php on line 213 Warning: mysql_real_escape_string(): A link to the server could not be established in /home/madmedier/public_html/wp-content/themes/deadline_v1_1_1/deadline/mm_functions.php on line 213 Warning: mysql_real_escape_string(): Access denied for user 'madmedier'@'localhost' (using password: NO) in /home/madmedier/public_html/wp-content/themes/deadline_v1_1_1/deadline/mm_functions.php on line 216 Warning: mysql_real_escape_string(): A link to the server could not be established in /home/madmedier/public_html/wp-content/themes/deadline_v1_1_1/deadline/mm_functions.php on line 216

Planlægningens nødvendighed og handlekraftens dyd

Madkamp 2014 vinderbillede

I marts blev finalen i Madkamp – DM i Hjemkundskab afholdt for over 200 elever og lærere i Odense. Arrangementet blev til efter mere end ti måneders kommunikationsindsats, og det var en ilddåb for journalist Louise Sjöström, der tidligere har arbejdet med nyhedsstof på bl.a. Ekstra Bladet. Læs med, når en kollega fra branchen fortæller om pr-prognoser, formidlende fingerspitzgefühl og det at sælge et fag.

Af: Louise Sjöström

For ti måneder siden gik vi i gang med at planlægge kommunikationsindsatsen til projektet Madkamp – DM i Hjemkundskab 2014. På det tidspunkt var der meget, meget lang tid til foråret 2014.

Jeg kommer fra en verden, hvor noget faktisk er for sent, når vi kalder det ’en haster’. Hvert sekund tæller, når en nyhed breaker på nettet, og som klassisk nyhedsjournalist på en tabloid-avis er det af større betydning at være først med det sidste end graden af detaljer, fakta og omfang af informationer i første version af artiklen.

Så at skifte til titlen som kommunikationskonsulent i en offentlig organisation og sidde i maj måned og planlægge en PR-indsats ti måneder ude i fremtiden var for mig … udfordrende. En af mine spidskompetencer er fleksibilitet og handlekraft, når det virkelig brænder på, så mit udgangspunkt til kommunikationsstrategimøderne for Madkamp – DM i Hjemkundskab var, at det fandt vi vel ud af henad vejen – senest på selve dagen.

Og det gjorde vi også. 12. marts i år, hvor finalen i Madkamp – DM i Hjemkundskab blev afholdt for over 200 elever og lærere i Odense, forløb med succes på baggrund af vigtige, præcise og målrettede informationer til alle involverede, engagerede og interesserede og med masser af fin og bred pressedækning – hvoraf nogle af aftalerne først kom i hus på dagen, endda først efter selve afgørelsen af konkurrencen.

Der er ingen tvivl om, at ti måneders forberedelse har været afgørende for udfaldet. Ikke mindst fordi nettet af interessenter og partnere i projektet er stort og omfangsrigt og kræver snilde, balance og fingerspitzgefühl i hver eneste tanke, forberedelse og handling. Faktisk i hvert eneste ord, der skrives i kommunikationsplan, oversigter, beredskaber og pressemeddelelser. Den balance er umulig at føle sig frem til på dagen, hvor man står i kampens hede og skal træffe hurtige beslutninger, har jeg lært.

Madkamp_2

Projektet Madkamp – DM i Hjemkundskab (som snart skifter navn til Madkamp – DM i madkundskab) er mere end en konkurrence i at lave mad. Det er – kort fortalt – et projekt i tre faser med det grundlæggende og helt primære formål at øge kvaliteten af og prestige i hjemkundskabsfaget både i grundskolerne og på professionshøjskolernes hjemkundskabslæreruddannelser, så faget hjemkundskab, de lærere, der underviser i det, og de elever, der modtager undervisningen, får mest muligt ud af et fantastisk fag med stort potentiale.

Første fase ligger et halvt år før selve konkurrencen og er et kursus for hjemkundskabslærere. Anden fase er undervisningsforløb i hjemkundskabsklasserne, hvor det, lærerne har lært på kurset, tages i brug og gives videre til eleverne. Fase tre er konkurrencen, hvor elever fra hjemkundskabshold over hele landet dyster inden for et tema – i år Korn og sundhed, sidste år var temaet Æblet.

Der er altså (vidt) forskellige milepæle, budskaber, målgrupper og målsætninger hen over det halve års tid, de tre faser strækker sig. Og der er vidt forskellige interesser om synlighed af partnere og budskaber – i hvert fald i den kommunikation, der når bredt ud.

Sagen var nemlig, at konkurrence-delen skulle nedtones for ikke at skygge for projektet primære mål: Fokus på fagets muligheder og læringspotentiale.

Men nu vil tiden, at børn, mad og konkurrencer sælger forholdsvist godt i medierne. Det er lidt sværere med faget hjemkundskab som sådan. Så der opstod gnidninger undervejs, når projektet hovedformål skulle sælges, for ”blev det nu tydeligt nok, at det her faktisk handlede om hjemkundskabslærernes vilkår og ikke så meget om børn i køkkenet?”.

Madkamp_1

Det månedlange forarbejde med intern kommunikation, interessent-kommunikation og delvis forhandling med partnere gjorde dog, at vi i sidste ende dels kom målrettet ud i fagmedier med de fagspecifikke budskaber dels nåede en bredere målgruppe via populær-medierne. Håbet er jo, at nyhedsindslaget i DR Ultra Nyt fra finalen skal give de unge seere lyst til at deltage i Madkamp – DM i Hjemkundskab næste år. Forhåbentlig løber de i skole og tigger hjemkundskabslæreren om at tilmelde klassen. Indslaget i Go’ Morgen Danmark med vinderholdet dagen efter finalen nævnte ikke et ord om hjemkundskabsfagets potentiale, men fokuserede på vigtigheden af, at børn og unge lærer at lave mad og reklamerede i øvrigt ganske glimrende for selv projektet ved at give skærmtid til forklæder, badges og vimpler med Madkamp – DM i Hjemkundskabslogoet.

Og interviews med vores direktør, med vinderholdets lærer og med deltagende hjemkundskabslærere i regionale radio- og tv-udsendelser skaber forhåbentlig identifikation og engagement hos lytterne, der ligeledes vil opfordre deres børn, nabo, børns skoleleder m.fl. til at deltage næste gang.

Det ved vi først til efteråret, når en ny omgang Madkamp – DM i Hjemkundskab starter op, og vi forhåbentligt kan konstatere en stigning i antallet af deltagende lærere og klasser.

Om Louise Sjöström
Kommunikationskonsulent hos Madkulturen siden maj 2013. Inden da journalist, redaktionssekretær og redaktør på Ekstra Bladet i syv år samt skribent for div. magasiner. Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole 2005.

Madkulturen er en selvejende institution under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

Kommentér indlægget

Din kommentar indsættes når den er godkendt af sitets administrator.
 

Med hjælp fra WordPress | Temaet hedder Deadline