Månedens madkommunikatør januar 2014

Navn Line Thit Klein
Beskæftigelse Fotograf (lineklein.com)

Motivation
Julen er overstået, men det varer ikke mange måneder, før fotografer som Line Klein atter skal finde julestemningen frem for at skyde højtiden ind til kulørte magasiner i ind- og udland. Få danske fotografer har haft så stor succes med at formidle det skandinaviske køkkens kølige renhed til danske og amerikanske medier som Line Klein, der desuden er læremester for mad+mediers tidligere husfotograf, Chris Tonnesen.

Hvilke publikationer og virksomheder arbejder du for i Danmark og i udlandet?
Der er jo rigtig mange forskellige, men herhjemme laver jeg f.eks. Gastro, Elle Decoration og Alt for Damerne. I udlandet leverer jeg bolig- og interiørserier til rigtig mange magasiner og fotograferer eksempelvis for Food & Wine magazine og Bon Appetit i USA.

Hvordan vil du karakterisere din madfotografiske stil?
Jeg synes, jeg kan se en gennemgående enkelthed og æstetik i mine billeder. Jeg er vild med materialer, overflader, teksturer og de lidt kølige toner, vi har her i Skandinavien. Jeg tilsigter ofte, at mit madfotografi skal syne levende – der må f.eks. gerne være taget noget af maden, så man fornemmer en historie bag billedet. Nogle gange er jeg også helt ovre i den anden boldgade og laver fuldstændig stilrent og æstetisk madfotografi; det kommer rigtig meget an på, hvem kokken er, eller hvordan retten præsenterer sig. Mit job er at forskønne og fremhæve det smukke og underbygge de produkter eller den mad, som skal fotograferes. Lyset er også en kæmpe faktor, og naturligt lys er helt klart min force. Jeg skal være i stand til at kontrollere lys og vide, hvordan man “læser” det – på den måde bruger jeg det til at fremhæve min fotografiske stil.

Er der forskel på USA’s og Danmarks æstetiske præference? Er det forskellige ting, som er hhv. folkelige, stilfulde, lækre eller rå?
Jeg oplever helt sikkert, at vores skandinaviske udtryk er eftertragtet i USA. De er glade for vores æstetik og grundighed, de kølige toner og vores brug af lækre materialer, men det kommer selvfølgelig rigtig meget an på mediet. Generelt synes jeg, at de ikke satser så meget, som vi gør herhjemme. Det kan hænge sammen med at produktionerne er større, og der er mange flere mennesker indblandet i de enkelte opgaver.

Er der forskel på arbejdskulturen i USA og i Danmark? Hvordan?
Arbejdskulturen er lidt anderledes. Arbejdsdagen er ofte på ca. 10 timer. Der er meget papirarbejde op til skydninger, flere kontrakter og dokumenter, som skal være i orden alle arbejdsparter imellem. Det fotografiske hold er altid stort, alle arbejdsparter har deres egne assistenter, og budgetterne er større – ergo er mulighederne for det umulige også større. Der er faktisk ikke rigtig nogen grænser for, hvad der kan lykkes, for USA er et land, hvor alt kan lade sig gøre, og deres arbejdsmoral er meget høj i forhold til vores. Det beundrer jeg dem meget for!

Hvordan er arbejdsflowet i produktionen af en sæsonfeature fra første kontakt til udgivelse?
Der ligger jo en masse planlægning bag, en masse mails og en masse mennesker, som skal hyres. Skydning foregår som regel 3-5 måneder før det bliver bragt i det pågældende medie, og nogle gange spiller vi julemusik for at komme i den rette stemning, når solen brager ned fra en klar himmel, og det er 25 grader.

Kan du beskrive arbejdsfordelingen i et shoot? Hvem gør hvad?
Det hele begynder altid med en masse mails. Alt bliver planlagt ned til mindste detalje. Lad os sige, der skal laves opskrifter til et maj-nummer. Når jeg arbejder med kunder i udlandet, så er der altid en produktionsansvarlig, som sørger for, at alt spiller og hyrer alle nødvendige parter: prop-stylists, food-stylists, fotograf og assistenter. Der bliver lavet et callsheet, så alle på skydningen har alle oplysninger på hinanden. Maden er ofte lavet flere gange og rettet til i testkøkken, så jeg ved allerede før skydning, hvordan retterne ser ud. Derfra beslutter jeg i samråd med mediet og prop-stylisten, hvordan stylingen skal være i forhold til den historie, vi skal fortælle. Food-stylisten har ansvaret for, at maden fungerer både i køkkenet og på tallerkenen, så arbejdsfordelingen er ret opdelt i forhold til herhjemme. Alle har deres område, men det er tjekket og fungerer virkelig godt.

Hvem beslutter, hvad der er hot og trendy? Er det dig? Stylisten? Redaktøren? En featurejournalist?
Det er jo som regel stylisterne, som har fingeren på pulsen – det er jo deres job at kende de nye tendenser. Men i sidste ende handler det om at have et godt hold, og jeg er ofte sat sammen med mennersker, som deler mit synspunkt om, hvad der er fedt lige nu.

Hvad var hot i Danmark til denne jul? Har du et særligt godt julebillede eller to, du vil dele? Hvad viser de?
Jeg har lavet rigtig meget jul i år, og overordnet var gennemgående tema en varm og hyggelig tone. Medierne herhjemme kan også godt lidt den forholdsvis traditionelle tilgang til julen.

Hvad er dine næste projekter?
Jeg har en dejlig tiltrængt juleferie. Næste år byder på rigtig mange gode og sjove opgaver. Jeg har et katalog i begyndelsen af året, som jeg elsker at lave. Det er altid fedt at lave store jobs, som fordeler sig over flere uger. På den måde kan jeg hellige mig et projekt 100 % og frigive mig for andre opgaver i den periode. Derudover har jeg en del rejser og så selvfølglig alle mine gode faste kunder, som jeg laver mindre og sjove opgaver for. Der er også reklamejobs og masser af mad- og livsstilsopgaver.

Smid os et par links til dine og andres fedeste programmer, posts, artikler, billeder, projekter, sites og andre ting, du er inspireret af.

Kommentér indlægget

Din kommentar indsættes når den er godkendt af sitets administrator.
 

Med hjælp fra WordPress | Temaet hedder Deadline