Månedens madkommunikatør juli 2013

Mikkel Sander

Foto: Chris Tonnesen

Navn Mikkel Sander
Beskæftigelse Projektleder for madstrategien på Roskilde Festival

Motivation
Roskilde Festival har siden 2011 sat fokus på at gøre maden på festivalen til en oplevelse i sig selv – og ikke bare noget, der skal overstås mellem koncerter og lejr-fester. Dette sker gennem en lang række mad-events og en madpolitik, der lægger vægt på høj kvalitet, bæredygtighed og økologi. Tovholderen for festivalens madstrategi er projektleder Mikkel Sander, der året rundt arbejder med at planlægge og orkestrere festivalens mad-events og -kommunikation. Mikkels evne til at skabe og kommunikere om madoplevelser i festivalregi gør ham til juli måneds højaktuelle madkommunikatør.

Hvad går dit arbejde ud på?
Jeg er projektleder for festivalens madstrategi. Det vil sige, at jeg igangsætter og implementerer udviklingsprojekter, der handler om mad, på tværs af madboder, madevents, medarbejderkantine og kunstnercatering – og det gør jeg sammen med en masse fantastiske frivillige. Et af de store fokusområder er at få fortalt omverdenen om alle de fantastiske madaktiviteter, vi går og laver, og det kræver en masse kommunikation både internt til publikum, og eksternt til pressen og i festivalens egne medier.

Roskilde Festival har igen i år et ambitiøst program med mad-events – fortæl lidt om de forskellige indslag?
Overordnet kan indslagene inddeles i tre kategorier. Pop-up restauranter, madevents på More Than Eating Scenen og madevents andre steder. Pop-up restauranterne er fantastiske middage med 60 pladser i en lang staldbygning tæt på Gloria Zone, og i år er der både Kageorgie med Nikolaos Strangas og en middag med ting fra skoven. More Than Eating Scenen i Gloria Zone er mere deltagerinddragende aktiviteter som workshops og smagninger, hvor man eksempelvis kan deltage i at partere et stykke vildt eller stille op i en Smørrebrødsbattle. Udover disse events er der arrangementer andre steder på pladsen, for eksempel er der økologisk folkekøkken med Københavns Fødevarefællesskab i Dream City og Roskilde Festival-mesterskaberne i Grød.  Pointen er ikke at få bespist en masse mennesker, men at gøre maden til en del af den vifte af oplevelser, som vi tilbyder vores deltagere – ligesom vi har en badesø, en biograf, kunst osv. Jeg vil opfordre til, at man selv går på opdagelse og følger More Than Eating på Facebook.

Roskilde Festival har ligeledes et stort fokus på økologi – hvorfor? Og hvordan er dette fokus medvirkende til at understøtte festivalens brand?
Fordi det er uundgåeligt at arbejde med økologi, hvis menneskeheden nogensinde skal bebo en klode i miljømæssig balance. Det lyder måske højtflyvende, og det gør ikke noget. Festivalen har tre bundlinier, som vi måler vores succes ud fra: En økonomisk, en kunstnerisk og en social/etisk. Bæredygtighed er en del af den social/etiske bundlinie og dermed økologi. Den måde, hvorpå vi producerer, forarbejder og distribuerer mad, både til festival og til hverdag, er en af de helt store globale miljøsyndere, og derfor er det et naturligt sted at skabe forandring. Hele 94% af vores deltagere giver udtryk for, at det er vigtigt eller meget vigtigt, at festivalen arbejder med miljø og bæredygtighed.

Det er uundgåeligt at arbejde med økologi, hvis menneskeheden nogensinde skal bebo en klode i miljømæssig balance. Det lyder måske højtflyvende,
og det gør ikke noget.

Hvordan reagerer publikum på Roskilde Festivals mad-events og madkommunikation?
I 2012 var alle vores madevents og pop-up spisninger fyldte og udsolgte, og vi får masser af likes og shares når vi deler madhalløj på festivalens facebook. Bedre kan vi næppe ønske, at der bliver taget imod det. Det er klart, at det er ikke alle 130.000 deltagere, der deltager i en mad-event (heldigvis) – men det er jo heller ikke alle, der bruger badesøen, hører en nichekoncert på Odeonscenen eller går i biografen.

Hvad er de største udfordringer i dit arbejde?
Hele tiden at udfordre, udforske og skabe nyt. Det er utrolig trygt at gentage det, vi allerede har gjort før og drifte det eksisterende. Drift er selvfølgelig essentielt for Roskilde Festival, så det er ikke for at nedgøre det – det er bare ikke min opgave, så det må jeg ikke finde tryghed i. Det er besværligt at skabe forandring fordi man altid møder et system, der er indrettet til at håndtere det eksisterende.

Hvilke dele af dit arbejde vil du gerne blive bedre til?
Jeg ville gerne være bedre til at lade være med at sætte alt for mange projekter i søen alt for tæt på festivalen. Det bliver man nemlig altid straffet for, når alting kulminerer. Jeg ville også gerne være bedre til at huske at rose alle de fantastiske frivillige, jeg arbejder med. For eksempel er det jo ikke mig, der skriver presseinformationen, koordinerer madjournalister og sørger for opdatering af vores madwebsider, så derfor skal jeg huske at fortælle Emilie og Maria, hvor utrolig værdsat deres indsats er. Og så vil jeg gerne være bedre til at lave præsentationer i Prezi.

Hvem er dine professionelle forbilleder?
Jeg ved ikke rigtig, om jeg har nogle forbilleder, jeg gerne ville være, men der er helt sikkert mennesker, der inspirerer mig. Ofte er det nogen, der tør tage et anderledes standpunkt og går nye veje. Fra madverdenen er det for eksempel Alice Waters fra Chez Panisse i Californien: Hun har drevet en fabelagtig restaurant siden 1971, er forkæmper for økologisagen og får også lige tid til at arbejde med skolemad. Eller en som Michael Pollan, der virkelig formår at kommunikere om, hvordan mad kan være med til at løse store globale udfordringer, selvom området er ekstremt komplekst. Men jeg er også inspireret af Jimi Hendrix, som musikalsk turde gå helt nye veje, og den østrigske arkitekt og kunstner Friedensreich Hundertwasser, som blæste på konventionerne for modernistisk arkitektur.

Hvad glæder du dig mest til på dette års festival?
At spise noget festivalmad, jeg ikke har prøvet før. I 2013 åbner vi Roskilde Foodcourt i Gloria Zone med 18 nye madbodskoncepter og minimum 60% økologi uden at maden er dyrere end i festivalens andre boder. Der bliver alt fra grød, stenalderkost, mormormad, vildt, nyfortolket smørrebrød og en madbod med produkter udelukkende fra Lolland. Det bliver crazy og der skal jeg ned og spise igennem. Jeg glæder mig også til det traditionsrige ostebord i vores lejr ’Camp Riesling motorvejen’.

Smid os et par links til dine og andres fedeste posts, artikler, billeder, projekter, sites og andre ting, du er inspireret af.

Mad/Musikfestivalen The Great Googa Mooga i NYC

Alice Waters

Michael Pollan

Chipotles tilgang til Fast Food

Jimi Hendrix

Friedensreich Hundertwasser

Foodcourts i Singapore

Trackbacks for this post

  1. COUNTDOWN RF13: APP IT UP! | Gane & Gaffel

Kommentér indlægget

Din kommentar indsættes når den er godkendt af sitets administrator.
 

Med hjælp fra WordPress | Temaet hedder Deadline