Vindere af mad+medier-prisen


mad+medier-prisen blev uddelt til vindere i 14 kategorier ved fredagens prisfest i Papirfabrikken på Hotel-og Restaurantskolen i Valby. Se alle vinderne og juryernes vindermotivationer. (Foto: Chris Tonnesen)

1. Bøger om mad
Vinder: Signe Wenneberg, journalist og kommunikationsrådgiver + urban farmer og blogger, for Spis din have

Vindermotivation: Denne bog præsenterer fuld af fortællelyst og optimisme et af tidens allervigtigeste budskaber omkring forholdet mellem vores fødevareproduktion og de globale klimaproblemer. Bogen er en blændende god introduktion til det ultrarelevante begreb Urban Gardening, som kunne være en løsning, hvis vi handler i fællesskab. Dens absolutte force er af folkeoplysende karakter, og på pædagogisk vis behandler den alt fra råd om kompostbunker til opskrifter på lækre salatdressinger. En afgørende kvalitet er, at den kan læses og bruges af alle – ligegyldigt om man har sine egen have, en altankasse eller bare to urtepotter stående vindueskarmen. Desuden er den godt boghåndværk; fotos, illustrationer og tekst danner en inspirerende og fængende helhed. Udstyrsmæssigt er der kælet for detaljerne hele vejen igennem lige fra papirkvalitet til den modige forside, der ligesom resten af bogen lader tekst fylde i stedet for billeder.

2. Kritisk madjournalistik
Vinder: Lars Dahlager, journalist ved Politiken

Vindermotivation: Modtageren af mad+medier-prisen 2013 indenfor kritisk madjournalistik har behandlet fødevareområdet i bred forstand med grundig research og skarp pen. Produktionen rækker vidt fra afdækning af brugen af tilsætningsstoffer i kanelstænger til kritisk behandling af dramaet om Bocuse d’Or. Når modtageren af prisen er bedst, bevæger han sig ud over livsstilsstoffet og graver i de lag, som skal afdækkes for at skabe momentum til reelle forandringer. Det er os en fornøjelse at overrække mad+medier-prisen 2013 for kritisk madjournalistik til journalist Lars Dahlager fra Politiken.

3. Madkommunikation for virksomheder og organisationer
Vinder:  Selina Juul, stifter af Stop Spild af Mad, for bevægelsen ”Stop spild af mad”

Vindermotivation: Kun sjældent formår en bevægelse af bevæge så mange og skabe så stor synlighed om en sag. Den gode idé og den flotte udførsel har skabt en dagsorden, som får selv supermarkedskæder til at ændre i deres koncepter og snobber til at overveje deres indtag. Her er ingen mega-budgetter, men kampagnen er gennemført og flot udført, og det har de danske forbrugere ikke kunnet undgå at lægge mærke til. Det er for alvor en sag, der kan fremme den positive madkultur i Danmark, og det vil juryen gerne belønne med mad+medier-prisen 2013 indenfor madkommunikation for virksomheder og organisationer.

4. Opskriftsudvikling
Vinder: Christine Bille Nielsen, kok og formidler om mad og velsmag

Vindermotivation: Juryen har valgt at præmiere hverdagsmaden, velsmagen og den sunde fornuft. Christine Bille Nielsen kæmper for hverdagens velsmag og den sunde fornufts indpas i danskernes køkkenvaner. Det gør hun med et letlæseligt sprog og hun formår at give vanskeligt flytbare målgrupper mulighed for med småbitte skridt at rykke sig ud fra ernæringsanvisninger. Hun har påtaget sig den svære pædagogiske opgave at udfordre og åbne verden for en gruppe forbrugere, der af den ene eller anden årsag ikke er tilbøjelige til at skifte spor. Hun formår at præsentere realistiske madprojekter, der inspirer målgruppen og giver disse forbrugergrupper mulighed for at prøve noget nyt. Som for eksempel fornyende hverdagsretter til ugemagasiner som eks. Hjemmet og Søndag, og hendes arbejde for Hjerteforeningen. Opskrifter som taler i øjenhøjde til sin målgruppe. Hendes jordbundenhed gør hendes arbejde tilgængeligt på mange kundskabsniveauer og hendes tilsmagningsfifs er letforståelige og operationaliserbare.

5. Mad på sociale medier
Vinder: Malou Rotvel Pagh, gastronom og blogger, Klidmoster

Vindermotivation: Bag Klidmoster finder vi Malou Rotvel Pagh. Det er i den grad maden, der er i centrum, når Klidmoster poster på både Facebook, Twitter og Instagram – hvilket hun gør ofte. Det er tydeligt at se, at Klidmoster er drevet af sin passion for mad, og hun har fundet sin egen niche indenfor det komplet usnobbede og økologiske hverdagsmad, der ser ud til at passe perfekt til resten af Klidmosters personlighed. Alt, hvad Klidmoster foretager sig på de sociale medier, oser nemlig af denne personlighed, fuld af humor og kant. Klidmoster taler til – og med – sine følgere i øjenhøjde, og hjælper dem ofte med tips og gode råd inden for madkunsten. Hun har faktisk ikke så mange følgere… endnu! Men hendes brand, aktivitet og personlighed er så stærk og gennemført, at det bestemt nok skal komme! Selv Klidmosters visuelle identitet passer til maden… og konceptet… og kvinden. Alt dette gør at mad+medier-prisen 2013 i kategorien mad på sociale medier går til Klidmoster. Godt gået, Malou – og tillykke.

6. Madfotografi
Vinder: Columbus Leth, fotograf

Vindermotivation: Columbus Leth formår at udvise en stor faglighed i billederne, der er visuelt smukke, stilsikre, betagende og sanselige. Kompositionen, stylingen og gradingen i billederne er fornyende og unikt udført med en stor nænsomhed og personlighed. Billederne bliver til tider næsten poetiske. Columbus Leth formår at give en original videreførelse af madfotografiets tradition gennem en nordisk tilgang, hvor den særlige stoflighed fanges i billederne. I udvælgelsen lagde vi i juryen særligt mærke til hans iscenesættende tilgang, der får maden til at fremstå sprød og autentisk med et rapporterende udtryk. Han udmærker sige også ved at mestre det stilistiske på en nærværende måde. Og vigtigst af alt formår Columbus Leth at formidle det vigtigste budskab appetitlighed. Velbekomme.

7. Madblogging
Vinder: Gastromand

Vindermotivation: En enig jury har valgt gastromand.dk. Valget er faldet på Gastromand, da de som de første i Danmark har formået at opbygge et unikt gastronomisk univers for og til mænd. Fra smagning af amerikanske kultvine, over pulled pork-burgere til det daglige brød, sætter Gastromand en ny standard! Gastromændene er nørdede på en måde, hvor alle kan være med, når de med saftige ord viser os, hvordan mandemad skal laves, så mændene selv får lyst til at lave det. Gastromand er en ”no bullshit”-zone for mad (og mænd) – og de formår at ramme og engagere dem, der normalt ikke læser om mad. Gastromand følger ikke den slagne usability-vej, men har et visuelt univers, der understøtter og skaber deres profil.

8. Mademballage
Vinder:  Anders Arhøj, STUDIO ARHOJ, for HELT honning

Vindermotivation: Emballagen til HELT honning giver forbrugeren både lyst og forventning om at prøve noget nyt. De forskellige smagsvarianter bidrager desuden med nytænkning indenfor kategorien. Det grafiske design er gennemtænkt og flot udarbejdet. HELT honning opfylder dommernes kriterier for et unikt emballagedesign, der er med til at skabe en markant identitet. HELT honning er i bogstaveligste forstand både sødt og lækkert. Derfor går mad+medier-prisen 2013 i kategorien mademballage til Anders Arhøj.

9. Akademisk madformidling
Vinder: Ole G. Mouritsen, forfatter og professor, dr.scient., lic.scient. ved Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, Syddansk Universitet

Vindermotivation: Oles formidling udmærker sig særligt ved først og fremmest at handle om MAD – altså den, vi spiser med nysgerrig glæde og sund appetit. Og det gør den ved ikke at se bort fra madens ernæringsmæssige aspekter, men ved at inddrage dem og deres videnskabelige grundlag i jagten på den slags mad, der både glæder ganen og øjet og samtidig gavner kroppen. Dette fokus på den hellige kulinariske treenighed af gane-øje-krop er Oles særkende – smukt udtrykt ikke mindst i bøgerne om tang, sushi og umami, hvor Ole med baggrund i sin videnskabelighed på en ligefrem og ukunstlet måde fortæller alle og enhver, der kan og gider læse, hvordan disse ting kan gå op i en højere enhed. Det er på den baggrund at Ole G. Mouritsen vinder mad+medier-prisen 2013 i kategorien akademisk madformidling.

10. Madgrafik
Vindere: Marie Willumsen og Stine Norup, grafiske designere, for visuel identitet til Opus skolemadsprojekt

Vindermotivation: Marie Willumsen og Stine Norup har skabt en visuel identitet, som på imødekommende vis indkapsler OPUS-projektet og rammer børnene lige i øjenhøjde. Identiteten tager afsæt i målgruppens interesser, de såkaldte Tweens (8-11-årige), og formidler seriøse budskaber om kost og sundhed på en underholdende og engagerende måde. Det grafiske udtryk og koncept er unikt og af høj håndværksmæssig kvalitet. Det er enkelt og let at afkode. Men det særligt prisværdige er, at de to designere har skabt en identitet, som børnene naturligt kan tage aktivt del i og bruge som en gangbar valuta i andre sociale sammenhænge. OPUS-projektet er godt på vej til at blive et statement. Og hvem ved, måske kan det gå hen og blive til kultur. Lige nu er det i hvert fald mere end bare indpakning. Tillykke til Stine og Marie med mad+medier-prisen 2013 i kategorien madgrafik.

11. Mad på film og tv
Vinder: Thomas Breinholt, faktaredaktør på DR1 og DR2, for Fedt, fup og flæskesteg

Vindermotivation: Årets vinder i kategorien mad på film og tv formår, på en kritisk og overraskende måde, at sætte danskernes hverdagsmad på dagsordenen. Ved at stille skarpt på indholdet og virkningen af de fødevarer, vi indtager og ved at benytte sig at et veloplagt, originalt og humoristisk tv-sprog, gør programmet seerne klogere på fødevarerne, deres indhold og påvirkning af vores helbred. Vinder af mad+medier-prisen 2013 i kategorien mad på film og tv er Thomas Breinholt for Fedt, Fup og Flæskesteg.

12. Madevent
Vinder: Cathrine Frederiksen, direktør i Tomo – Designing Tomorrow’s Foodscapes, for Restaurant Day

Vindermotivation: For få midler er vinderen af årets pris lykkedes med at skabe en enkel historie og nogle klare retningslinjer, som har gjort det muligt, at idéen lever videre selvstændigt, og blandt mange forskellige mennesker. Her er rum til at eksperimentere og til at lege med maden som omdrejningspunkt. Omgivelserne omkring måltidet og mødet med andre mennesker bliver lige så vigtig en del, som det at spise måltidet. Det er crowdcooking hvor filteret mellem kok og gæst fjernes. Begivenheden tog sin begyndelse i Finland, og kom her til Danmark fordi en ung kvinde så potentialet Hun er på forkant med eventplatformen, demokratisk og grænseløs. mad+medier-prisen 2013 i kategorien madevent går til Cathrine Frederiksen for Restaurant Day.

13. Madanmeldelse
Vinder: Lars Bjerregaard, madanmelder for Dagbladet Information, for anmeldelsen af Bistrot Bobo

Vindermotivation: Prisen for årets bedste madanmeldelse går til en meget læseværdig anmeldelse, der er præget af et super flow gennem teksten. Både mad- og vinbeskrivelser er grundige og viser at anmelderen har ønologisk og gastronomisk indblik og forståelse for tilberedningsmetoder. Der er i det hele taget en særlig fin balance mellem brugbar information samt personlig vurdering. At anmeldelsen krydres med masser af finurlige og til tider direkte morsomme sprogblomster hæver den til et højt og forbilledligt niveau samt udmærker sig som den bedste af de nominerede kandidater. Sprogblomster:  “at få finere ganer til at gispe” i forbindelse med at vælge Bourgogne Pinot Noir 2010 fra Michel Gros i Vosne- Romanee til bøffen. “Tid til tre franske oste til mig og chambre separé til frøkenen, som efter fritternes bortgang har tabt interessen for måltidet og selskabet og ikke undladt at gøre opmærksom herpå.” Vinder af mad+medier-prisen 2013 i kategorien madanmeldelse går til Lars Bjerregaard for anmeldelsen af Bistro Bobo.

14. Udenfor kategori
Vinder: Linn Katarina Grubbström, blogger og radiovært, Frk. Kræsen

Vindermotivation: I en tid med meget fokus på visuelle medier, og hvor mad oftest bliver kommunikeret billedeligt, har vinderen i denne kategori formået at skabe et koncept, som er stemningsfyldt, og som når ud til mange. Med nysgerrige og dybdegående spørgsmål formår vinderen at træde et skridt tilbage, og give plads til andres fortællinger om mad og råvarer – en original og inspirerende tilgang. I programmet er der plads til fordybelse og rum for fantasien. Vinderen har mod og vilje til at bryde med konventioner og adskiller sig derfor åbenlyst fra de andre nominerede i kategorien. Derfor lander juryens afgørelse enstemmigt på radioprogrammet Frk. Kræsen af Linn Katarina.

Kommentér indlægget

Din kommentar indsættes når den er godkendt af sitets administrator.
 

Med hjælp fra WordPress | Temaet hedder Deadline