Månedens madkommunikatør december 2012

Navn: Madbloggernes Himmel
Funktion: 
Sammenslutning af madbloggere

Motivation
I anledning af at den lukkede facebookgruppe Madbloggernes Himmel nu er åbnet på et site, hvorpå alle (madbloggere eller ej) kan følge med i deres virke, har vi valgt dette forum som månedens madkommunikatør. Madbloggerne er blevet motiveret til at stå sammen, blandt andet når det gælder kampen om trafik og om, hvorvidt de betragter Madbloggernes Himmel som et politisk instrument. Du kan læse mere om Madbloggernes Himmels nej tak til søgemaskineoptimeringsfirmaet 203 Media AB og domænet Findeopskrifter.dk her.

Madbloggernes Himmel om Madbloggernes Himmel
Madbloggernes Himmel er en lukket gruppe for danske madbloggere på facebook, som blev startet for godt og vel tre år siden. Vi er ikke bundet sammen af en formand, vedtægter eller en kasserer. Det, der binder os sammen, er dels vores passion for mad og drikke, dels det at blogge om det. Har man en madblog, kan man blive optaget i Himlen, som faste skribenter plejer at kalde fællesskabet. Himlen er stedet, hvor vi diskuterer og udveksler erfaringer om det at have en madblog. Det kan være alt fra hjælp til en opskrift, at finde en råvare, henvendelser fra firmaer, tekniske ting med blogs, fødevarepolitik og meget mere. Nogle gange går bølgerne højt, men der er forbløffende meget enighed.

I starten af november havde vi behov for at kunne kommunikere med et større publikum, i forbindelse med at mange i himlen var blevet godt og grundigt trætte af endnu et firma, der ville profitere på vores arbejde. Et svensk firma, 203 Media AB, der står bagved Findeopskrifter.dk laver nogle mildelst talt krøllede søgemaskineoptimeringsting, der betyder, at tilmeldte blogs ryger ned i google-søgningerne, og Findeopskrifter.dk får trafikken i stedet. I den forbindelse blev det besluttet at købe http://madbloggerneshimmel.dk, så vi havde et offentligt forum, hvor vi som madbloggere kunne have et ansigt udad til i forbindelse med sagen, men vi laver også andre indlæg, som kan hjælpe og profilere os som madbloggere.

Hvem driver sitet?
Sitet drives i fælleskab af Madbloggernes Himmel, og alle, der er medlem af Himlen, kan bidrage. Jo, der er administratorer, men de har ikke indflydelse på indholdet – det er Himlen, der bestemmer. Det er vigtigt at forstå, at på bedste wiki- og netmanèr er det øjeblikkets fællesskab, der driver værket. Madbloggernes Himmel er ikke er så struktureret som en klassisk forening, men fungerer decentraliseret som internettet selv, og vi udnytter de kræfter, der ligger implicit i vores sociale netværk.

Hvor mange bloggere er engageret i arbejdet med Madbloggernes Himmel?
I skrivende stund er vi 201 medlemmer af Madbloggernes Himmel på facebook, og der kommer flere hele tiden. Nogle er selvfølgelig mere aktive end andre – men alle er velkomne til at skrue op eller ned for aktivitetsniveauet, alt efter hvad man har tid og lyst til.

Hvad forventer I at opnå med at gå fra en lukket facebookgruppe til et åbent website?
At vi som madbloggere kan være med til at professionalisere kommunikationen mellem os og andre parter, der kan have en interesse i at være eller komme i kontakt med danske madbloggere.

Er Madbloggernes Himmel et politisk instrument?
Himlen er ikke tænkt som et politisk instrument, men det er da klart, at hvis rigtig mange madbloggere melder samlet ud, så vil det kunne have en vis vægt, og som vi har set i sagen med Findeopskrifter.dk og deres kommercielle udnyttelse af madbloggernes indhold, så kan en samlet udmelding, fulgt op med blogindlæg på de tilknyttede blogs, være med til at flytte nogle ting.

Hvilke fremtidsmål har Madbloggernes Himmel?
At være medlemmernes ståsted og kommunikationsplaform i forhold til omverdenen. Hvad det kommer til at indebære, det er op til os som madbloggere.

Findes der lignende initiativer i andre lande? Eller hvor kom inspirationen fra?
Inspirationen til facebookgruppen kom efter det første madbloggersymposium, som var det første store arrangement, hvor mange af os mødtes for første gang. Himlen var og er tænkt som et sted, hvor vi kan holde kontakt, lære nye madbloggere at kende – og som sagt udveksle erfaringer og debattere løs.Vi har senere fundet ud af, at der er en del lignende fora i andre lande og på andre platforme, fx Linkedin, men de har ikke været inspirationen til Himlen.

 

Trackbacks for this post

  1. mad+medier - viden, netværk, inspiration
  2. mad+medier udnævner himlen til Månedens madkommunikatør december 2012 | Madbloggernes Himmel
  3. | Webtidende

Kommentér indlægget

Din kommentar indsættes når den er godkendt af sitets administrator.
 

Med hjælp fra WordPress | Temaet hedder Deadline